Geleverde product is niet hetzelfde als in de brochure: wat kan ik doen?

Vraag

In het voorjaar bestelden wij een terrasoverkapping bij een leverancier. Wij hebben deze gezien in de toonzaal en in de brochure, en bij geen een van de twee waren er kabels, noch kabelgoten voorzien. Wij kozen specifiek voor het duurste model omdat daar alle bekabeling, volgens de verkoper, kon weggewerkt worden en er dus geen opbouw zichtbaar zou zijn.

Twee maanden na de aanvang van de opbouw en vijf (!) interventies later is de overkapping eindelijk opgeleverd. Wat blijkt nu... de bekabeling voor het warmte-element is niet weggewerkt in het frame maar met afzonderlijke kabelgoten. Deze kabelgoten zijn daarenboven nog afgewerkt met een glanzende laag in tegenstelling tot de overkapping die een matte afwerking heeft.

Wanneer wij de leverancier hierop wijzen krijgen we als antwoord dat de overkapping die bij ons geplaatst is een nieuw model is, waar geen ruimte voorzien is voor deze kabels. De brochure en de toonzaal zijn nog niet aangepast, daar wordt nog het oude model getoond. Hij geeft mee dat het mogelijk is de kabels via de waterafvoer weg te werken, maar dat er intern beslist is dit niet te doen om problemen te vermijden en met kabelgoten te werken.

Hadden wij dit op voorhand geweten, hadden wij waarschijnlijk wel voor een andere producent en leverancier gekozen. Ik heb nu aangegeven dat wij een compensatie verwachten omdat het geleverde product niet voldoet aan de gemaakte afspraken. Ben ik hier correct in?

Antwoord

"U doet er inderdaad goed aan compensatie te eisen voor minwaarde ten gevolge afwijking van het bestelde goed", stelt advocaat Mark Huygen.

"Zelfs de kleurafwijking is onaanvaardbaar. U dient binnen korte termijn (best niet langer dan 15 dagen) na het vaststellen van de afwijking dit per aangetekend schrijven (bewijs) te melden aan de verkoper en uw eis tot compensatie meedelen. Zo niet loopt u gevaar dat u geacht wordt de levering en de plaatsing te hebben aanvaard."