Dakpannen bestaan uit beton of klei. Je hebt de keuze tussen verschillende modellen en kleuren. Wat de technische eigenschappen betreft, zijn ze tegenwoordig min of meer aan elkaar gewaagd. Wel één constante: hoe groter het formaat, hoe sneller en dus goedkoper de plaatsing.
Keramisch
Keramische of kleidakpannen zijn strak en vlak of hebben een golvende vorm. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende formaten en vormen. Ze worden dan ook onderverdeeld in verschillende types:
- Tegelpan
- Vlak met sluitingen
- Met ribben en sluitingen
- Met zachte golving of sluitingen
- Romaanse pan
- Geglazuurd
Keramische dakpannen hebben een levensduur van meer dan 100 jaar. Ze zijn onderhoudsvriendelijk en geschikt voor complexe dakvormen. Qua richtprijs, reken je best op zo'n 35 tot 65 euro per vierkante meter.
Beton
Betonpannen bestaan uit een mengsel van fijn cement en fijn zand, en zijn in de massa gekleurd met metaaloxides. Vervolgens krijgen de pannen een dubbele beschermlaag. Net zoals hun keramische tegenhangers zijn ze verkrijgbaar in een veelvoud van formaten en vormen.
Betonpannen hebben een levensduur van meer dan 50 jaar. Het is een milieuvriendelijke dakbedekking die geschikt is voor complexte dakvormen. Qua richtprijs, reken je best op zo'n 25 tot 40 euro per vierkante meter.
Formaat en prijs
De vorm bepaalt grotendeels de kostprijs. Hoe eenvoudiger, hoe goedkoper de plaatsing. Belangrijke aandachtspunten zijn het uitzicht, de grootte van de dakvlakken en het aantal dakdoorbrekingen zoals dakvensters, dakvlakramen en schoorstenen. Voor ingewikkelde daken heb je hulpstukken nodig die tot 25% van de totaalprijs kunnen uitmaken.
Voor een woning met kleinere dakvlakken en veel dakonderbrekingen is een kleiner formaat al snel interessanter. Een groot formaat is interessant bij een groot dakvlak met weinig onderbrekingen doordat je minder werkuren en panlatten nodig hebt. De afwerking van grote formaten is moeilijker dan die van kleine.
Nokafwerking
Vorsten (nokpannen) verzekeren de regendichtheid op de plaats waar de twee dakschilden bij de nok samenkomen. De plaatsing gebeurt met ondervorstafwerkingen in kunststof of metaal waarover de vorsten geplaatst worden. In bepaalde omstandigheden kan je de vorsten (uitzicht) met waterwerende mortel plaatsen. Let op de samenstelling van de mortel en de weersomstandigheden tijdens de plaatsing. De plaatsing van hulpstukken in kunststof en metaal verzekeren in alle weersomstandigheden een blijvende waterdichtheid. Het systeem met de nokpannen en de bijhorende hulpstukken is ook betrouwbaarder dan een afcementering. Plaats bij voorkeur een ondervorst onder de vorsten. Zo is er voldoende luchtcirculatie tussen de pannen en het onderdak.
Dakhelling en sluiting
Belangrijk: hou rekening met de minimale dakhelling. Niet alle pannen zijn geschikt voor daken met een kleine helling. De minimale dakhelling vind je terug op de technische specificaties van de producten.
De pannen kunnen voorzien zijn van een enkele, een dubbele of een driedubbele sluiting. Hoe meer sluitingen, hoe beter wind- en regendicht ze zijn. Voor daken met een lage helling kies je beter pannen met dubbele of driedubbele sluiting. Bij tegelpannen heb je door het systeem van driedubbele dekking een goede wind- en regendichtheid.
Kwaliteit en garantie
Een goede dakpan gaat 50 jaar of langer mee. Problemen komen meestal al na de eerste jaren aan de oppervlakte. Ga na welke garantie je krijgt en wat die juist inhoudt. Wanneer je enkel de dakpannen of de leien krijgt terugbetaald, moet je soms nog veel geld neertellen voor het verwijderen van de oude en het plaatsen van de nieuwe pannen. Controleer ook of de pannen Benor-gekeurd zijn.
Mosvorming
Mosvorming komt meestal voor op daken waar weinig zon en waar veel regen en wind komt (noord- en westdaken). Geglazuurde pannen hebben veel minder problemen met mosvorming. Een siliconenlaag helpt tijdelijk om mos te voorkomen. Breng nooit een waterafstotende laag aan op pannen waar nog een vroegere laag op zit, anders heb je gevaar voor witte vlekken.
Zelf dakpannen leggen? Deze klus helpt je op weg.