Dit moet je weten over infraroodcabines

Een alternatief voor de sauna is de infraroodcabine. Daarin ligt de temperatuur lager, zodat de warmte draaglijker is.

Infraroodcabine versus sauna

In een traditionele sauna gebeurt de warmteoverdracht door de opwarming van lucht. Een infraroodcabine gebruikt geen convectiewarmte, maar directe stralingswarmte die wordt geproduceerd door een infraroodsysteem. De opwarmingstijd is veel korter dan bij een traditionele sauna (enkele minuten tegenover een halfuur tot een uur). Bovendien ligt het energieverbruik lager en heb je geen speciale elektriciteitsaansluiting nodig: een gewoon stopcontact volstaat.

Voordelen

Een infraroodcabine heeft dezelfde heilzame effecten als een sauna doordat de warmte via infraroodstralers je lichaam binnendringt. Bovendien wordt spierweefsel op dezelfde wijze opgewarmd als wanneer je je inspant. Spieren worden soepel en krijgen een betere doorbloeding. Verder kunnen infraroodcabines de warming-up en cooling-down van sportlui evenaren.

Een infraroodcabine vergt bovendien niet veel plaats. Een vrije oppervlakte van 1 à 2 m² volstaat al voor bepaalde modellen. Als je een infraroodcabine koopt, vraag dan zeker welk type van infraroodstraling er vrijkomt en wat voor jou het meest geschikt is.

Soorten

Er is een onderscheid tussen kortegolf (infrarood A), middengolf (infrarood B) en lange golf infraroodstralers (infrarood C). Er zijn cabines die stralers uit het kortegolfbereik gebruiken (en gedeeltelijk middengolfbereik) en cabines die uitgerust zijn met stralers van het lange golfbereik (en gedeeltelijk middengolfbereik). Beide systemen hebben een verschillende uitwerking op de huid.

Kenmerken infraroodcabine
  • Directe stralingswarmte.
  • Korte opwarmingstijd.
  • Therapeutisch effect (versoepelt spieren, verwijdert oude huidcellen, stimuleert bloedsomloop, …)

Het beste van Livios in je mailbox?

Schrijf je in op de Livios nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste (ver)bouwnieuws, nuttige tips en tonnen inspiratie.

Volg ons op social media