livios logo

Wellness in de badkamer

De badkamer evolueert van een louter functionele wasplaats naar een wellnessruimte voor rust en ontspanning. Doet een massagebad al wonderen, in een sauna, bubbelbad of infraroodcabine bereikt het relaxen pas echt zijn summum.

Massagebad

Languit in een lekker warm bad liggen, is op zich al een zaligheid. Wie dat tikkeltje meer wil, kan tot rust komen in een massagebad. Het basisprincipe voor de verschillende massagebaden is de balneotherapie.

Balneotherapie kan je omschrijven als een verzorging door middel van water. De term therapie wijst erop dat het meer is dan louter ontspanning en relaxatie. Massagebaden verrichten ook nuttig werk bij revalidatie en de behandeling van neurologische aandoeningen (stress), reuma, artrose, ...

Foto Duscholux Belgium NV
  

Foto Getty Images
  

Lucht- en watermassage

Er bestaan twee soorten balneotherapiebaden: de lucht- en de watermassagebaden. De luchtmassage gebeurt via een aantal injectoren op de bodem en/of de rugzijde van het bad. De lucht wordt ingeblazen met een kracht die je zelf kan regelen. Op volle kracht krijg je een enorme hoeveelheid kleine luchtbelletjes die turbulenties veroorzaken. Vandaar dat men deze baden ook “bubbelbaden” noemt. Voor een “bruiseffect” laat je de lucht minder krachtig blazen.

Watermassagebaden worden ook jacuzzi’s of whirlpools genoemd. Bij de watermassage masseren hydrojets de rug en de voeten met een stroom van water en lucht. Deze massagevorm stimuleert veel preciezer bepaalde plaatsen op je lichaam terwijl de luchtmassage algemener en ontspannender is.

Stoomcabine en stoomdouche

Een stoomcabine kan je enigszins vergelijken met een sauna, maar werkt op een lagere temperatuur (ongeveer 45°C) en met een hoger vochtigheidspercentage (stoom). De stoomcabine is uitgevoerd in water- en warmtebestendige materialen, voornamelijk acryl. Je kan de cabine eventueel laten bezetten met wandtegels, marmer, mozaïek of ander steenmateriaal.

Het Turks bad of hammam, zoals men de stoomcabine ook noemt, dankt zijn weldoende werking aan het hydraterend effect, het afzetten van afvalstoffen, het stimuleren van de bloedsomloop en - in het geval er geurstoffen (vb. eucalyptus) toegevoegd worden - aan de verademing van de luchtwegen.

Een variant op de stoomcabine is de stoomdouche. Hierbij wordt de stoomcabine extra uitgerust met een douchebak en kraanwerk. Op die manier heb je in één keer zowel een volwaardige douchecabine als een stoomcabine. Zeker in een kleinere badkamer is dit een interessante oplossing. Stoomdouches bestaan in twee varianten: als inbouw- en als voorzetsysteem. De inbouwcabines, voor 1 of meerdere personen, worden ingebouwd en afgewerkt aan de buitenkant met dezelfde materialen als de rest van de kamer. De voorzetcabines monteer je tegen een al afgewerkte muur. De buitenkant van deze cabines is afgewerkt met acryl.

Wil je ook bruin worden onder de douche? Met een zonnedouche kan het!

Sauna's

Een sauna combineert hoge temperaturen (tussen 70 en 100°C) met een lage vochtigheidsgraad. Je kan er niet alleen perfect in ontspannen, bij regelmatig gebruik heeft een sauna ook een therapeutisch effect. Door het zweten verdwijnen schadelijke stoffen via de poriën uit ons lichaam. Dit resulteert in een betere bloedcirculatie, een betere conditie en het verhoogt onze weerstand tegen verkoudheden en andere kwalen.

Foto Van Marcke
  

Foto Getty Images
  

Droge en vochtige sauna’s

Er zijn twee saunatypes: de droge en de vochtige sauna. Bij de eerste, de meest gebruikte klassieke sauna, heb je een lagere vochtigheid waardoor de warmte ook wat agressiever is. Een droge sauna heeft dan ook een groter effect op ons lichaam. Vochtige sauna’s zijn vaak aangenamer om in te vertoeven door de hoge luchtvochtigheid en de lagere temperatuur (tussen de 40 en 75°C), maar oefenen niet zo’n groot effect uit op ons lichaam als hun droge tegenhangers.

Cabines

Voor de cabine heb je twee keuzemogelijkheden. Er zijn cabines in massief hout zonder isolatie, gekend omwille van hun biologisch en natuurlijk karakter. Daarnaast heb je sauna’s die opgetrokken zijn uit sandwichpanelen met hiertussen een isolatielaag en een dampscherm. Deze zijn sneller op temperatuur dan de massieve sauna’s. Er zijn een aantal standaardmodellen op de markt, maar je kan ook een cabine op maat (laten) maken. Er bestaan zelfs drie-in-eencombinaties. Hierin zit niet alleen een sauna, maar ook een douche- en stoomsysteem geïntegreerd.

Zweethutten

Een nieuwe trend van de laatste jaren is de zogenaamde zweethut, een sauna met houtkachel die qua prijs kan wedijveren met de traditionele sauna's, en in de tuin of op het terras wordt geïnstalleerd. Het sterke Finse dennenhout waaruit de zweethut is gemaakt, straalt niet alleen zijn originele charme uit, de dikke muren en het dak houden samen met de dubbele beglazing de nodige warmte binnen. Standaard bestaat de dakbedekking uit roofing shingles maar je kan ook tegelpannen en shingles uit cederhout gebruiken.

Infraroodcabines

Een alternatief voor de sauna is de infraroodcabine. Het verschil zit hem in de aard van de geproduceerde warmte. In een traditionele sauna gebeurt de warmteoverdracht door opwarming van de lucht. In een infraroodcabine heb je te maken met een directe stralingswarmte, veroorzaakt door het infraroodsysteem. De opwarmingstijd is veel korter dan bij een traditionele sauna (enkele minuten ten opzichte van een halfuur tot een uur).

Doordat de temperatuur in een infraroodcabine lager is dan in een traditionele sauna is de warmte draaglijker. Bovendien gaat dit ook gepaard met een lager energieverbruik en is er geen speciale elektriciteitsaansluiting vereist. Een gewoon stopcontact volstaat.

De infraroodcabine dankt zijn heilzame werking aan de warmte die via de infraroodstralers je lichaam binnendringt. Door te zweten, ontdoet je lichaam zich van oude huidcellen en afvalstoffen die onder de huid zijn opgeslagen. Door het natuurlijke afkoelingsproces van het zweten, stimuleer je de bloedsomloop. Het vochtverlies compenseer je door voldoende te drinken. Hiermee activeer je de stofwisseling. De opwarming van het spierweefsel vindt op dezelfde wijze plaats als wanneer je je inspant. Zonder dat je daadwerkelijk oefeningen verricht, ondervindt je lichaam gelijkaardige therapeutische effecten. Je spieren worden soepel en krijgen een betere doorbloeding.


https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/afwerking/badkamer/badkamerinrichting/wellness-in-de-badkamer/