Wat kost een woonboot?

Als de banken meewillen, wordt wonen op het water een pak eenvoudiger. De Kamercommissie Handelsrecht keurde een wetsvoorstel goed waardoor het mogelijk is om een hypothecaire lening af te sluiten voor een woonboot. Maar wat kost een woonboot? 

We vroegen het aan Maarten Carron, zaakvoerder van scheepswerf Carron Marine in Zelzate. Hij stelt de zaak meteen scherp. “Denk niet dat een woonboot goedkoper is dan een gewoon huis. Als je alles meetelt, kom je even duur uit. Uiteraard zijn er prijsverschillen, net als bij een gewone verbouwing. Maar een woonboot moet je alleen kopen als je ervan overtuigd bent dat je op het water wil wonen.”

Degelijke basis vanaf 75.000 euro

De meeste woonboten zijn omgebouwde oude spitsen. Een spits is een klassiek vrachtschip met een stompe neus dat vroeger speciaal gebouwd werd voor de binnenwateren. “Er worden al 40 jaar geen spitsen meer gemaakt, dus je koopt sowieso een oud schip”, verwittigt Maarten Carron. “Reken op gemiddeld 75.000 tot 90.000 euro voor een nog te verbouwen schip met een romp van goede kwaliteit. Het kan goedkoper, maar de kans is groot dat je dan eerst zware herstellingswerken moet uitvoeren.”

Droogzetten: 1.800 à 1.900 euro

Daarom raadt Maarten aan om een schip nooit in het water te kopen. “Zorg ervoor dat een van de koopvoorwaarden is dat je het schip droog kan bekijken om de kwaliteit van de romp te laten controleren. Dat is cruciaal. Vergelijk het met de fundering van je huis.”

Het droogzetten van een oude binnenvaartspits kost 1.800 à 1.900 euro. “Dat is een kleine kost om te weten wat je koopt. Ik heb al schrijnende verhalen meegemaakt van mensen die verbouwingswerken uitvoeren en enkele jaren later moeten vaststellen dat hun boot klaar is voor de sloop. Dan heb je een hele grote kat in een zak gekocht.”

Keuringsverslag: vanaf 1.200 euro

Maarten gaat een stap verder en adviseert om bij de aankoop een keuringsverslag te eisen van de verkoper. Een attest door een keurmeester, met diktemetingen van de romp en technische aanbevelingen, heb je vanaf 1.200 euro. Dan weet je écht waar je aan toe bent. Hou ook rekening met de terugkerende kost voor een keuringsverslag. Op bepaalde ligplaatsen moet je verplicht elke vijf jaar een nieuwe keuring laten uitvoeren.”

Verbouwing: 100.000 tot 500.000 euro en meer

Voor woonboten zijn er nauwelijks regels. Je kan met de verbouwing zo ver gaan als je zelf wil. “Prijzen variëren enorm”, weet Maarten Carron. “Er zijn mensen die een afgedankt binnenvaartschip kopen en gewoon blijven wonen in het oude leefgedeelte. Je hebt er die alle werken zelf uitvoeren of juist alles laten doen. Meestal komt er geen architect aan te pas, maar je kan ook een echte scheepsarchitect inschakelen. Vandaar de grote prijsverschillen, van 100.000 tot 500.000 euro en meer.”

Aandacht voor veiligheid

Ondanks de grote vrijheid aan boord, raadt Maarten aan om je altijd goed te laten adviseren en rekening te houden met de specifieke context. “Denk bijvoorbeeld aan de brandveiligheid. Het is niet ondenkbaar dat er om de zoveel jaar laswerken uitgevoerd worden aan de romp. Daarbij loopt de hitte hoog op. Als je dan brandbare isolatiematerialen hebt gebruikt voor de verbouwwerken, zoals piepschuim, is het risico op brand reëel. Daarom eisen wij altijd dat er een brandwacht aanwezig is die de werken aan de binnenzijde superviseert terwijl wij aan de buitenkant bezig zijn. Dat is ook een extra kost.”

Kosten voor ligplaat: variabel

Ook niet vergeten: de vaste kost voor de huur van een ligplaats voor je woonboot. “Het is moeilijk om daar een prijs op te plakken, omdat alles afhangt van de plaats waar je ligt. Maar het is om op voorhand over na te denken. Op sommige plaatsen zijn er zelfs wachtlijsten. Het gaat soms zo ver dat de waarde van een boot bepaald wordt door het feit of hij al een ligplaats heeft of niet.”

Kant-en-klaar kopen?

In die zin lijkt het interessant om een kant-en-klare woonboot te kopen mét ligplaats. “Klopt”, stelt Maarten Carron. “Maar dan nog mag je nooit toehappen voordat je de romp gezien hebt. Een spits is minstens 40 à 50 jaar oud, en schepen gaan niet eeuwig mee. Kortom: bezint eer ge begint!”

Alle prijzen zijn inclusief 21 % btw

T.PALM SA

T.PALM SA
  • Nieuwbouw
  • Modern/Hedendaags
  • Traditioneel
Bekijk woning

Hyboma

Hyboma
  • Nieuwbouw
  • Modern/Hedendaags
  • Traditioneel
Bekijk woning