Aannemer in Spanje leeft contract niet na. Wat kunnen we doen?

Vraag

Wij laten verbouwingen doen door een aannemer in ons appartement in Spanje. Er komen nieuwe vloeren en de muren worden betegeld. Alsook een nieuwe badkamer. De werken zijn begonnen op 17 oktober 2018. In het contract staat dat de werken eind november zouden af zijn.

Mijn man en ik waren ondertussen terug in België en hebben met al ons vertrouwen onze sleutels gegeven. Ze hadden ons beloofd om regelmatig foto's op te sturen van de vorderingen. In het begin gingen de afbraakwerken redelijk goed vooruit, dat zagen we op de foto's die zij ons doorstuurden. Na ongeveer een maand kregen wij niets meer te horen van hun, maar met de kerstdagen konden we nog denken dat het moeilijk was voor de aannemer omdat zijn personeel ook verlof moest nemen.

Na telefonisch contact, ongeveer in de derde week van januari, beloofden ze dat de bestelling van de vloeren was toegekomen en ze snel weer aan de slag zouden gaan. Onze buur in Spanje, die hier in hetzelfde blok woont en ook president is, heeft de sleutel van ons appartement. Wij hebben hem gevraagd om even te gaan kijken en foto's te nemen. Toen was het al half februari. Hij heeft ons een verslag gegeven dat er geen vooruitgang meer was en vroeg of hij van ons de toelating kreeg om even met het bouwbedrijf te gaan praten. Die toelating hebben we hem wel gegeven. Hij is gaan vragen aan de bouwheer wanneer ze verder zouden werken aan onze verslaggeving. Hij is daar slecht onthaald geweest, maar het had wel resultaat want de werken werden verder gezet.

We hebben opnieuw telefonisch contact opgenomen met de bouwheer om te zeggen dat wij op 15 maart gingen afkomen want wij moesten zelf ook nog schilderwerken doen. Tegen het paasverlof moest het in orde staan want onze zoon zou met zijn gezin tijdens het paasverlof een week op vakantie komen naar het appartement. Dus tegen dan moest het zeker in orde zijn. Na opnieuw telefonisch contact heeft hij ons verzekerd dat de werken zeker tegen 15 maart zouden gedaan zijn. Dus wij maakten ons al klaar om te vertrekken, maar 2 dagen voordien kregen we telefoon van de bouwheer dat er nog geen badkamer was en nog geen toestellen in de keuken die we ook vernieuwd hadden. Mijn man zei tegen hem dat we dan wel nog een week zouden wachten maar dat we zonder fout de volgende week, 20 maart, zouden vertrekken naar Spanje om de schilderwerken zelf te doen en alles terug te kuisen en in de kasten te schikken.

Toen wij aankwamen op 20 maart stonden we met volle verbazing te kijken naar ons appartement dat nog maar half af was, ze waren nog snel het kookvuur aan het aansluiten. Maar het ergste waren onze plafonds, die waren vol met schimmel, net zoals mijn stoelen, kleren, materiaal enz. Alles was beschimmeld. Ze zeiden dat dit kwam door de bovenbuur, wat natuurlijk niet waar was. We hebben de president erbij gehaald en die zei ons dat er nergens in het gebouw lekken waren. We hebben foto's en filmpjes van de schimmel genomen. Mijn man en ik zijn dan onmiddellijk begonnen met het schoon schrobben van de plafonds. Maar omdat mijn man chronische artrose heeft was hij snel moe en had hij over heel zijn lichaam pijn. Dus hebben we iemand aangenomen om de schilderwerken te doen.

We moeten de bouwfirma nog 1/4 van de prijs betalen. Mogen wij dit bedrag inhouden of zijn we verplicht om alles te betalen? Ook het badkamermeubel is nog niet geleverd of geplaatst alsook een deur die er nog moest komen. Ook onze radiator van de badkamer is kapot, er zit een scheur in mijn canapé, op de vloer van het terras (dat we ook laten leggen hebben) zijn onuitwisbare vlekken. Het stopcontact in de living zit in de muur en werkt niet, mijn man heeft dat opengevezen en tot onze grote verbazing zagen we dat alle 3 de draadjes afgesneden waren. Ook werd er ons beloofd dat ze ons appartement zouden kuisen wat ze natuurlijk niet gedaan hebben. We zijn al 10 dagen aan het kuisen, verven en opruimen. Ik heb al mijn kleren, linnen enz. moeten wassen (35 machines ondertussen). Kunnen wij hun verantwoordelijk stellen voor de schimmels? En kunnen we iets doen met het niet naleven van het contract?

Antwoord

Allicht is het Spaans recht van toepassing. Het is niet duidelijk met wie en waar je het contract hebt afgesloten. De inhoud van het contract is evenmin gekend. Hoe dan ook, je onderhandelt best met de bouwfirma over het verdere verloop.

Doordat je zelf al herstellingen en opkuis deed, maak je de vaststelling op tegenspraak onmogelijk. Zorg er voor dat je minstens bewijzen (foto’s) ter hand hebt om de slechte staat van de werken aan te tonen. In ons land wordt dit vaak gedaan middels deurwaardersvaststellingen en/of werfverslagen van de architect. Dit ligt allicht moeilijker omdat het pand in Spanje is.