Gezond eten tijdens je verbouwing? Met deze 5 tips verandert je lichaam niet in een bouwwerf

Ben jij aan het renoveren? Dat eist zijn tol. Als je de hele week werkt en in je vrije tijd je woning opknapt, schiet er weinig tijd, zin en energie over om te koken. De lokroep van de frituur, kebab- of broodjeszaak om de hoek is dan moeilijk te weerstaan. Toch kan je ook tijdens je renovatie makkelijk lekker en gezond eten. Hoe je dat doet? Met deze vijf tips van voedingsconsulente Diane Vanhaeren.

1. Leg een voorraad aan

Ben jij aan het renoveren? Na een harde werkdag is de lokroep van de frituur, pizzeria of broodjeszaak om de hoek moeilijk te weerstaan.

Foto: Getty Images  

Om te kunnen koken, heb je natuurlijk ingrediënten nodig. Je belangrijkste ingrediënt? Tijd: zorg daarom dat je (koel)kast altijd vol zit met een aantal basisbenodigdheden. Denk maar aan eieren, yoghurt of fruit. “Hoe minder vaak je naar de supermarkt moet, hoe meer tijd je bespaart,” zegt Diane. “Heb je eens een vrije namiddag? Gebruik die om je diepvriezer te vullen. Maak een grote ketel soep en snijd gebruiksklare porties groenten. Ook brood, vlees en vis bewaar je makkelijk in je vriezer. Vergeet alleen je ingrediënten niet tijdig te ontdooien.”

Zorg bovendien dat je altijd genoeg water in huis hebt. En laat die colafles staan. Twee liter frisdrank of twee liter water? Een groot verschil voor je lichaam!

2. Eet veel fruit

Je belangrijkste ingrediënt? Tijd: zorg daarom dat je (koel)kast altijd vol zit met een aantal basisbenodigdheden.

Foto: Getty Images  

Al ooit een fruitontbijt geprobeerd? Dat is lekker, gezond en makkelijk. “Combineer twee tot drie fruitsoorten met één à twee soeplepels volle yoghurt, platte kaas of kokosroom voor een volwaardige maaltijd,” vervolgt Diane. “Met zaden of pitten pimp je je fruitontbijt nog wat verder: denk aan pompoen-, lijn- of sesamzaad en zonnebloempitten. Zo krijgt je ontbijt meer volume én extra crunch. En de combinaties zijn eindeloos. Tussendoor een hongertje? Ook dan is fruit een ideale oplossing. Zo grijp je niet steeds naar de koekendoos. Bovendien bevat fruit natuurlijke suikers: energie genoeg om weer verder te werken.”

Bonus: het kost je lichaam amper energie om fruit te verteren. Zo heb je extra energie over om die zware bouwwerken tot een goed einde te brengen.

3. Eet veel groenten

Het kost je lichaam amper energie om fruit te verteren. Zo heb je extra energie over om die zware bouwwerken tot een goed einde te brengen.

Foto: Getty Images  

Groenten zijn niet alleen gezond, maar ook makkelijk bereid: een lekker slaatje is nooit veel werk. Snel terug honger? “Meng wat mayonaise, olijfolie of dressing onder je slaatje,” zegt Diane. “Zo blijft je slaatje langer in je maag en verteert het beter. Ook ’s avonds is een goede portie rauwkost lekker. Bovendien kost het weinig voorbereiding. En als je toch bezig bent: snijd gerust wat tomaten en komkommer meer. Nog een doosje vis erbij, en je lunch voor morgen is ook alweer klaar. Teveel gemaakt? Onmogelijk. Je overschot doe je gewoon in de soep. Met zo’n flinke dampende kom heb je meteen een volwaardig middagmaal achter de kiezen.”

Recept: frittata met paprika en courgette (4 personen)
Ingrediënten: 1 courgette in dunne plakjes, 1 grote rode en 1 grote gele paprika in dunne ringen, 1 rode ui in dunne ringen, 2 teentjes geperste knoflook, 3 eetlepels olijfolie, 6 tot 8 eieren, peper en zout, 150 g geraspte Italiaanse kaas.

Bereiding: Verhit twee eetlepels olijfolie in een grote pan. Voeg de uien en paprika toe. Bak ze op een laag vuurtje tot de groenten zacht zijn. Schep je groenten regelmatig om. Voeg nog een eetlepel olie toe. Doe de knoflook en courgette erbij en bak je gerecht vijf minuten op een laag vuurtje. Klop de eieren en kruid ze met peper en zout. Roer de geraspte kaas door je eieren. Giet het eiermengsel over je groenten en roer goed. Bak de frittata op een laag vuurtje tot het stolt. Verwarm ondertussen je grill of oven. Zet de pan in je oven tot de bovenkant van je frittata lichtbruin is. Laat je frittata nog vijf minuten rusten, en klaar.

4. Kook slim

Maak eens een dubbele portie frittata of quiche: de volgende middag of avond heb je opnieuw een volwaardige maaltijd.

Foto: Getty Images  

Slim koken kan je op verschillende manieren. Met een zak zelf ingevroren groenten bespaar je volgens Diane al heel wat tijd. “Toch liever vers? Maak eens een dubbele portie frittata of quiche: de volgende middag of avond heb je opnieuw een volwaardige maaltijd. Bovendien zitten die gerechten boordevol eiwitten en groenten. Geen zin om twee opeenvolgende dagen hetzelfde te eten? Steek je extra porties in de diepvriezer. De volgende keer hoef je de oven maar op te zetten, en klaar. Je kan zelfs verder werken terwijl je avondeten opwarmt: efficiëntie ten top.”

5. Maak eenpansgerechten

Zonder oven of fornuis is gezond koken een nog grotere uitdaging. In dat geval zijn eenpansgerechten erg handig.

Foto: Getty Images  

Renoveer je je keuken, of heb je er nog geen? Zonder oven of fornuis is gezond koken een nog grotere uitdaging. “In dat geval zijn eenpansgerechten erg handig,” zegt Diane. “Zo heb je zelfs genoeg aan een kookplaat met één vuurtje. Kip met groenten in de wok, een stoofpotje of af en toe een aardappelschotel: het kan allemaal op beperkte ruimte. Heb je toch al een oven? Die biedt je dit voordeel ook. Of maak eens een maaltijdsoep. Pasta, vlees, quinoa of vis: het kan er allemaal in.”

Recept: Tomatensoep met quinoa (4 personen)
Ingrediënten: 4 eetlepels olijfolie, 1 ui, 1 liter water, 2 (vegetarische) kruidenbouillonblokjes, 2 takjes verse rozemarijn, 4 teentjes knoflook, 500 gram tomaten, 125 gram zongedroogde tomaten, geweekt en uitgelekt, 1 scheut appelsap, 1 chilipepertje, een halve kop quinoa, peper en zout.

Bereiding: Snijd je ui, knoflook en rozemarijn fijn. Verhit de olie in een pan. Bak de ui, knoflook en rozemarijn tot ze glazig zijn. Snijd de tomaten in vier stukken en verwijder de steeltjesresten. Snijd de zongedroogde tomaatjes fijn. Kook één liter water in de waterkoker. Voeg de tomaten, het chilipepertje en het water met bouillonblokjes aan je mengsel toe. Laat je soep ongeveer tien minuten koken. Haal de pan van het vuur. Snij het chilipepertje fijn en doe het erbij. Voeg de quinoa toe en laat je soep nog een kwartier koken. Breng je soep op smaak met appelsap, peper, zout en eventueel wat Italiaanse kruiden.

Bostoen

Bostoen
  • Nieuwbouw
  • Modern/Hedendaags
  • Traditioneel
Bekijk woning

Arkana

Arkana
  • Nieuwbouw
  • Modern/Hedendaags
  • Houtskeletbouw
Bekijk woning

Producten

Bouwen of verbouwen? Vraag je gratis publicaties aan.

Vlaams Energieagentschap (VEA)

Bouwen of verbouwen? Vraag je gratis publicaties aan.

Bouwadvies voor lokale overheden en scholen

Acasus - onafhankelijk bouwadvies

Bouwadvies voor lokale overheden en scholen

Wat zijn de voordelen van een leidingrenovatie zonder breekwerk?

e-Pipe Benelux

Wat zijn de voordelen van een leidingrenovatie zonder breekwerk?

Een Aanbouw in houtskeletbouw

Ralus Houtskeletbouw

Een Aanbouw in houtskeletbouw

Houten gevelbekleding "h"[age]®

Outdoor Wood Concepts®

Houten gevelbekleding "h"[age]®

Gereedschappen

Gamma België

Gereedschappen