Wie bepaalt: aannemer of leverancier schuldig?

Vraag

Vorig jaar in december lieten we onze badkamer renoveren door een aannemer. Een paar maanden geleden kregen we een lek tussen de muur en het douchescherm. De aannemer wees ons erop dat de douchebak vervormd is. Hij schoof meteen de schuld in de schoenen van de leverancier, dat het om slechte kwaliteit zou gaan.

Hierop contacteerden we de leverancier, die oordeelt dat de douchebak slecht geplaatst is. Alleszins moeten vervangen worden: de douchebak, minstens de onderste rij tegels en mogelijks ook het douchescherm. De leverancier wil ons als commerciële geste een nieuwe douchebak leveren. Maar daarmee zijn de werken en eventueel een nieuw douchescherm nog niet vergoed. Raming totale kost is 5.000 euro.

Onze vragen:

  • Kunnen wij op een onafhankelijke partij beroep doen om te oordelen wie er in fout is?
  • Hebben wij daarmee dan voldoende om herstelling af te dwingen en kosten te verhalen op één van beide partijen? Is het noodzakelijk dat hier juridisch iemand tussen komt?
  • Wij zijn zelf van oordeel dat onze aannemer de douchebak niet goed heeft geplaatst (geen nieuwe chape gelegd) en zouden de herstelling liever laten uitvoeren door een plaatser van de leverancier. Kan dit afgedwongen worden?

Antwoord

Expert Jozef Francois kan je vraag niet beantwoorden: "Ik heb te weinig informatie om deze vraag te beantwoorden. Aan wie heeft de leverancier de douchebak geleverd? Aan de aannemer of aan de opdrachtgever (= de vraagsteller)? En wat wordt bedoeld met 'geen nieuwe chape gelegd'?"

Beantwoord door: Jozef Francois, Bouwexperten bvba

Help ook andere bouwers en verbouwers op weg en deel dit artikel:

Livios streeft steeds naar juistheid, objectiviteit en betrouwbaarheid van de informatie die het verstrekt. De redactie, noch de panelleden op wie zij beroep doet bij het beantwoorden van de vragen, kunnen aansprakelijk gesteld worden voor welk gebruik dan ook. Lees meer