livios logo

Full charge ahead! Hoe integreer ik mijn laadpaal in mijn KNX-domotica installatie?

Door de gegradueerde uitfasering van de ontwikkeling van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren in het komende decennium moeten we binnenkort allemaal elektrisch gaan rijden. Echter, een elektrische wagen opladen in een woning vormt vaak een probleem bij een te kleine netaansluiting. Wanneer de laadpaal in combinatie met meerdere grootverbruikers, zoals een koelkast, vriezer, wasmachine of droogkast moet werken, kan dit soms tot enorm lange laadtijden leiden. Daarom moet er een verzwaring van de netaansluiting aangevraagd worden, en dat heeft vaak een aanzienlijk prijskaartje. Dankzij Dynamic Load Management of DLM kan je zo snel mogelijk je wagen opladen, de hoofdzekering beschermen en ervoor zorgen dat je je elektriciteit overal kunt gebruiken waar en wanneer dat nodig is.

Dynamic Load Management

Met Dynamic Load Management, kortweg DLM, is elektrisch laden met een kleine huishoudelijk netaansluiting perfect mogelijk. In combinatie met een slimme meter meet de KNX laadpaalinterface de totale elektrische belasting in huis in realtime en delegeert alle momenteel ongebruikte capaciteit voor het opladen van je wagen.

Ook worden belastingspieken vermeden: als je thuis meer dan één laadstation hebt, kan het beschikbare vermogen over alle laadstations worden verdeeld. Dat betekent dat je op volle capaciteit kunt laden als je verbruik laag is, bijvoorbeeld 's avonds, 's nachts en 's morgens vroeg.

DLM maakt het niet alleen mogelijk om sneller op te laden, maar zorgt er ook voor dat je je geen zorgen hoeft te maken over overbelasting van je elektrische installatie. Bovendien kun je al je beschikbare stroom in huis gebruiken wanneer het daar nodig is.

Capaciteitstarief

Wanneer binnen enkele jaren iedereen zijn elektrische wagen op het einde van de werkdag op ongeveer hetzelfde moment aan vol vermogen zou opladen, geraakt het net mogelijk zelfs overbelast. Om de betrouwbaarheid van het net te garanderen zouden de distributienetbeheerders dan zware investeringen moeten doen, en dat zou een aanzienlijke stijging van de nettarieven voor alle Vlaamse gezinnen en bedrijven kunnen betekenen.

Om dat te voorkomen wil de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG) iedereen aanmoedigen om het net efficiënt te gebruiken. Het capaciteitstarief wordt dus ingevoerd: wie hoge pieken veroorzaakt zal meer betalen dan wie zijn verbruik spreidt. Vooral voor wie bepaalde “zware verbruikers” heeft, zoals een elektrische wagen of warmtepomp, wordt het belangrijk om het gebruik ervan te spreiden, door zijn installatie slim aan te sturen met DLM. Zo kan je merkbaar besparen op je energiefactuur.

ISE SMART CONNECT KNX e-Charge

Integreer tot 5 oplaadpunten in je KNX-installatie en optimaliseer je energiestromen:

  • Statusaanvraag van de maximaal toegestane stroom en de startstroom
  • De laadstroom instellen tussen 6 en 32 ampère
  • Statusaanvraag van de beschikbaarheid van het laadstation (gratis, bezet / niet opladen, bezet / opladen, bezet / opladen / ventilatie nodig)
  • Schakel oplaadpunten individueel in of uit via KNX
  • Toon de operationele gereedheid van de laadstations op je visualisatie

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing.

track

http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/diensten/zoek-een-bedrijf/10565-15676/knx-home-control-by-vecolux/partnerberichten/full-charge-ahead-hoe-integreer-ik-mijn-laadpaal-in-mijn-knx-domotica-installatie/