Dit partnerbericht werd gepubliceerd door Oben en is dus niet geschreven door Livios.

Valt mijn buitenschrijnwerk onder de 10-jarige aansprakelijkheid van de aannemer?

Foto: Oben
Foto: Oben

Elke leverancier of fabrikant van buitenschrijnwerk geeft een bepaalde garantie op zijn ramen, deuren of poorten. Vaak wordt deze garantie verward met de 10-jarige aansprakelijkheid van aannemers en architecten, waardoor veel mensen niet meer weten waarop ze recht hebben. Wij klaren hier de garanties en hun voorwaarden voor eens en altijd uit.

10-jarige aansprakelijkheid
Voor ernstige gebreken die de stabiliteit en stevigheid van jouw woning in het gedrang brengen (bv.: een doorbuigend dak, barsten in je gevel, verkeerde funderingen…) kan je de architect en aannemer 10 jaar lang aansprakelijk stellen. Die aansprakelijkheid begint te lopen zodra je de bouwwerken aanvaardt. Dat staat in je contract als ‘datum van aanvaarding van de bouwwerken’ omschreven, maar is in praktijk vaak de definitieve oplevering.

En mijn buitenschrijnwerk?
Dat valt hier in principe niet onder. Als na 5 jaar je raamkruk of deurslot stuk gaat, is dit geen ernstig gebrek. Trekken je ramen krom of laten ze water en wind door, dan kan je je wel beroepen op deze aansprakelijkheid. Maar… hier zijn voorwaarden aan verbonden. Het probleem moet effectief aan de plaatsing van het buitenschrijnwerk liggen én het moet onderhouden zijn volgens de richtlijnen.

Logisch toch? Ramen en deuren worden geopend en gesloten op zeer regelmatige basis waardoor ze dus ook een onderhoudsbeurt nodig hebben. Denk maar aan het smeren van de bewegende delen of je cilinder smeren met grafiet. Wij somden alvast enkele eenvoudige onderhoudstips op.

Waar heb ik dan wel recht op?
Op de garantie van de leverancier. Voor een vermindering van het doorzicht van de beglazing (door condensatie of stofvorming) geldt een garantie van 10 jaar. Op het beslag (hang- en sluitwerk) is dat doorgaans 1 of 2 jaar. Soms is er een garantie op kleurbestendigheid, maar dat hangt van leverancier tot leverancier af. Ook hier geldt de voorwaarde dat het onderhoud moet zijn gebeurd volgens de richtlijnen.

Let op: de garantie dekt de kosten van de vervanging van het (defecte) onderdeel, maar NIET van de uurlonen van de werkmannen. Die kost dient dus steeds betaald te worden.

Wat schreef de Livios-redactie over juridische kwesties?