Een ondergrondse parking in je tuin

Ik zie ik zie, wat jij niet ziet: een parkeerplaats die volledig verdwijnt in de grond. Hoe dat mogelijk is, vertellen Jos Vandevenne van All Lift Engineering en Sarah de Smet van Strobbe. "Voor sommigen gaat het puur om de plaatswinst, anderen willen een kluis voor hun auto."

Liftmechanisme

De Citycube van All Lift Engineering is op het eerste gezicht een compacte garage. Maar daar stopt de vergelijking. Onder de grond bevindt zich namelijk een liftmechanisme dat het voertuig én de bovengrondse constructie naar beneden begeleidt. Als het dak van die constructie hetzelfde is afgewerkt als de vloerbedekking, blijft er enkel een kleine rand zichtbaar in je garage, tuin of oprit.

Brandweerwagen

Een lift laat de auto onder de grond zakken.

Foto: All Lift Engineering  

De bovengrondse constructie verdwijnt mee in de grond.

Foto: All Lift Engineering  

"Er zijn twee voorwaarden om het systeem te integreren. Eén: we moeten drie meter diep kunnen gaan. Twee: het moet stedenbouwkundig gezien toegelaten zijn", verduidelijkt Jos Vandevenne. "Simpel voorgesteld: we maken een betonnen kist en installeren daarin de box en het mechanisme. Maatwerk? Binnen bepaalde grenzen."

Het dak gaat eraf

"Een dak is geen must, maar impliceert dan wel een vorm van afrastering - om valpartijen uit te sluiten. In Borgerhout hebben we dan net het dak moeten verstevigen. De kans bestond dat er een brandweerwagen over moest. Onze constructies zijn overrijdbaar, maar zo'n zwaar voertuig is natuurlijk een ander verhaal."

Afwatering

Als het aantal centimeters beperkt is, worden de auto's in een helling geparkeerd.

Foto: Strobbe NV  

Het systeem kost zo'n 12.000 euro. BMW's niet inbegrepen.

Foto: Strobbe NV  

Zijn er verschillen tussen de binnen- en buitenopstelling? "Het grootste verschil zit 'm in de afwatering, dat is voor de buitenopstelling een groter aandachtspunt. De randen zijn hier ook iets breder. Maar ook voor binnen is dit een must: het water op de auto moet weg kunnen sijpelen. Die goot van één à twee centimeter is het enige dat zichtbaar blijft van de hele constructie", aldus Vandevenne. "Voor de bediening kan je alle kanten uit. Het komt erop neer om de normgeving te verzoenen met de wensen van de klant."

Safe je wagen

Je verwacht het misschien eerder in grotere projecten, maar deze liften vinden ook hun weg naar particuliere woningbouw. Alhoewel: het is niet voor ieders portefeuille weggelegd. "Er hangt inderdaad een prijskaartje aan vast van zo'n 35.000 euro. Sommige van onze klanten zien de lift dan ook als een soort kluis voor hun wagen. Als ze op vakantie gaan, laten ze alles onder de grond zakken: onzichtbaar en extra beveiligd."

The sound of the underground

Voor een klant rond het Brusselse mocht het iets creatiever. "Zijn box dient niet voor zijn auto, maar voor een bar, inclusief muziekinstallatie en barbecue. Voor de technische kant verandert dat amper iets, dus aan jou om de ruimte in te vullen zoals jij dat wilt."

Omlaag én omhoog

Werken de liften van All Lift Engineering enkel in de dalende richting, dan gaat het bij Strobbe ook omhoog. Bij hun is het dan ook echt te doen om de plaatsbesparing: twee auto's parkeren op de plaats van één. Sarah de Smet: "Als de hoogte het toelaat, is een lift die ook omhoog gaat, een mogelijkheid. Zo blijft het onderste voertuig makkelijk bereikbaar, zonder dat je de bovenste wagen moet verplaatsen."

Anderhalve meter volstaat

Tussen hun verschillende modellen ook enkele waar je één of beide auto's in een lichte helling inparkeert. Wat is daarvan het nut? "Dat is een oplossing als de putdiepte en/of inrijhoogte beperkt is", verklaart De Smet. "Een inrijhoogte van 2,95 meter en een put van 1,55 volstaat."

Sleutelschakelaar

Het bedieningspaneel zit aan de zijwanden. "Het werkt met een sleutelschakelaar, die je in de richting draait naar waar het systeem moet draaien. Als de parkeerplaats helemaal is afgesloten, is een afstandsbediening natuurlijk een mogelijkheid."

12.000 euro

Het prijskaartje, ten slotte? "Voor een enkel systeem van twee parkeerplaatsen moet je rekenen op 12.000 euro. Een dubbel van vier kost 19.000. Let wel: dit is enkel voor het liftmechanisme. De grondwerken en de betonnen kuip voeren we niet uit", besluit De Smet.

Producten

Garagepoort- en inrithekaandrijvingen

Hörmann Belgium NV

Garagepoort- en inrithekaandrijvingen

Op zoek naar een mooi gebogen carport?

Koppen.be

Op zoek naar een mooi gebogen carport?

De ideale isolator van uw garage: een poort

Winsol

De ideale isolator van uw garage: een poort

3 soorten houten poorten

Camba

3 soorten houten poorten