Uitgerekend: wat kost een garagepoort?

Een betrouwbare garagepoort beschermt niet alleen je voertuigen en inboedel, maar ook je woning tegen ongewenste gasten. Welke poorten vind je op de markt en hoe is hun prijs opgebouwd? Maarten Louwies van Hörmann overloopt met ons de belangrijkste kostenbepalers.

Een gemiddelde, goede sectionaalpoort kost je tussen de 1.500 à 2.000 euro.

Foto: Hörmann Belgium NV  

Wie van zijn poort een extra blikvanger wil maken, moet rekening houden met een stevige prijsverhoging.

Foto: L-Door  

Hoe groter en hoe zwaarder je poort, hoe duurder. Dat geldt ook voor de motor die je poort moet aandrijven.

Foto: Profel  

Net als voor de wagen die in je garage komt, bestaan er nog tal van opties om je garagepoort een hele upgrade te geven.

Foto: Hörmann Belgium NV  

Gemiddelde prijs: 1.500 à 2.000 euro

“Meer dan acht op de tien garagepoorten die we verkopen, zijn sectionaalpoorten. Die zijn door de jaren heen heel wat betaalbaarder geworden. Een gemiddelde, goede sectionaalpoort kost je tussen de 1.500 à 2.000 euro. Het gaat hier dan om een poort met standaardafmetingen, een degelijke motor, inclusief montage, inclusief btw.”

En wat met de traditionele kantelpoorten? “Deze verkopen we vooral nog voor parkeergarages of vrijstaande garages, maar gezien hun gebrek aan isolerend vermogen zijn ze geen optie meer in een nieuwbouwwoning. De prijs van een sectionaalpoort ligt ongeveer 50 à 75 % hoger in vergelijking met een gelijkaardig afgewerkte kantelpoort. Rolpoorten en zijdelingse sectionaalpoorten zijn meer nicheproducten. Hun prijs ligt in de lijn van een sectionaalpoort, afhankelijk van de inbouwsituatie.”

De kostenbepalers

Welke factoren wegen het zwaarst door op de prijs van een garagepoort? 

1. Bekleding

Wie van zijn poort een extra blikvanger wil maken, moet rekening houden met een stevige prijsverhoging. “Je kan hier zeer ver in gaan”, geeft Maarten Louwies aan. “Pvc-bekleding is goedkoper en een lichtgewicht. Een standaardpoort kan dus perfect deze bekleding aan. Ga je werken met hout, kunststofplaten, steenstrips of zelfs marmer, dan heb je een zwaardere poort nodig.”

“We werken in zo’n geval met een industrieel poorttype. Zo’n poort is 2,5 keer duurder dan een standaardpoort, want je zit met andere veren, je hebt een zwaardere aandrijving nodig ... En dan heb je nog geen bekleding. Afhankelijk van je keuze hier, loopt de totaalprijs gemakkelijk op tot 10.000 euro of zelfs het dubbele."

"Bovendien is een sectionaalpoort duurder om te bekleden dan een kantelpoort, omdat je vier afzonderlijke delen op maat moet maken, die bovendien vingerklemveilig moeten zijn om in orde te zijn met de Europese wetgeving. Een kantelpoort bestaat maar uit één paneel.”

2. Aandrijving

Hoe groter en hoe zwaarder je poort, hoe duurder. Dat geldt ook voor de motor die je poort aandrijft. “95 % van de verkochte sectionaalpoorten zijn geautomatiseerd. Voor 400 à 500 euro heb je al een degelijke motor voor een standaardpoort.”

3. Montagekosten

Maakt je nieuwe garagepoort deel uit van een nieuwbouw of een renovatie? Gemiddeld mag je volgens Louwies rekenen op een plaatsingskost van 300 euro per poort. “Meestal gaat het om een vaste prijs. In een nieuwbouw neigt die prijs eerder richting 250 euro. Bij een renovatie loopt dat op tot 350 à 400 euro.”

4. Kleur en structuur

Een beklede garagepoort kan een serieuze hap uit je budget nemen. Toch heb je nog heel wat andere afwerkingsmogelijkheden, geeft Louwies aan: “Te beginnen bij de structuur. Zo kost een glad poortoppervlak 200 à 300 euro meer dan een oppervlak met een zekere structuur. Dat ligt aan het productieproces.”

“En dan is er nog de kleurkeuze. Je kan kiezen uit een aantal voorgestelde basiskleuren. Heb je een andere kleur op het oog, dan reken je best op een meerprijs van gemiddeld 50 euro per m².

5. Extra’s

Net als voor de wagen die in je garage komt, bestaan er nog tal van opties om je garagepoort een hele upgrade te geven. Een van de grootste kosten die je hier kan maken, is het integreren van een venster of een loopdeur. “Vooral bij fietsfanaten is zo’n ingebouwde deur populair. Klanten gebruiken deze deur meer dan hun voordeur. Prijskaartje: 1.000 à 1.500 euro. Deze heeft de functies van een buitendeur en moet dus ook inbraakwerend en veilig zijn.”

Andere potentiële extra’s zijn bijvoorbeeld een codeklavier (70 à 80 euro), een vingerscanner (ca. 150 euro), een gateway om je poort te verbinden met je WiFi-signaal zodat je je poort via een app kan bedienen ... 

Gratis tip

Tot slot heeft Maarten Louwies nog een tip in petto om grote onverwachte onkosten te vermijden in de toekomst: “Pols of je leverancier alle wisselstukken nog zelf fabriceert of als deze nog gemakkelijk te verkrijgen zijn. Als je nieuwe poort het na pakweg drie jaar begeeft en je firma produceert de nodige wisselstukken niet meer, dan loop je het risico om een heel nieuwe poort te moeten kopen.”

Producten

Rolluiken: optimale veiligheid, met oog voor uw privacy

Winsol

Rolluiken: optimale veiligheid, met oog voor uw privacy

3 soorten houten poorten

Camba

3 soorten houten poorten

Op zoek naar een mooi gebogen carport?

Koppen.be

Op zoek naar een mooi gebogen carport?

Puma Line STX - sectionale garagepoort met ontelbare materialen

L-Door

Puma Line STX - sectionale garagepoort met ontelbare materialen

Aluminium en Massiefbouw poorten

Pouleyn NV

Aluminium en Massiefbouw poorten