Bidirectionele meters: wat weten we erover?

Vraag

Ik vind weinig info terug over bidirectionele meters. Ik zit namelijk met een aantal vragen hierrond.

  • Wanneer zijn ze (niet) interessant voor de consument?
  • Geven ze een vrijstelling op het prosumententarief?
  • Houden de energieleveranciers rekening hiermee?
  • Ben je verplicht (of niet) om bepaalde regels te volgen?
  • Wie stelt deze regels vast en houdt er toezicht op?
  • Wie in staat is om klachten correct te behandelen?

Antwoord

We vroegen het voor je na bij infopunt Dubovlaamsbrabant:

  • Wanneer zijn ze (niet) interessant voor de consument?

Dit is afhankelijk van verschillende parameters en kan niet algemeen beantwoord worden. In de meeste gevallen zal een ‘gewone’ terugdraaiende teller met prosumententarief voordeliger zijn dan een bidirectionele teller met aparte vergoeding voor afname en injectie. Hoe groter het ogenblikkelijke verbruik van zelf opgewekte elektriciteit, hoe groter de kans dat een bidirectionele meter interessant wordt. In een gemiddelde woning met een pv-installatie bedraagt die gelijktijdigheid van productie en verbruik slechts 30%.

Met de invoering van de digitale meter zal je voor eenzelfde functionaliteit kunnen kiezen als bij de bidirectionele meter. Daarnaast blijft voorlopig het principe van de terugdraaiende teller ook nog mogelijk.

  • Geven ze een vrijstelling op het prosumententarief?

Ja, indien de afname en injectie apart gemeten en gefactureerd worden, dan valt men niet onder het prosumententarief.

  • Houden de energieleveranciers rekening hiermee?

Uw leverancier is niet verplicht om de injectie te compenseren met de afname. Neem contact op met uw elektriciteitsleverancier om te bespreken welke vergoeding hij u eventueel wil betalen voor de stroom die u in het net injecteert.

  • Ben je verplicht (of niet) om bepaalde regels te volgen?
  • Wie stelt deze regels vast en houdt er toezicht op?
  • Wie in staat is om klachten correct te behandelen?

De plaatsing en aansluiting van een bidirectionele meter gebeurt door de netbeheerder. Voor de afname en injectie moet een contract met een energieleverancier afgesloten worden. Bij klachten moet u zich in eerste instantie tot hen wenden. Krijgt u geen antwoord of een antwoord waarmee u niet akkoord gaat, dan kan u klacht indienen bij de ombudsdienst. Als u klacht indient bij de ombudsdienst stuurt u best het antwoord mee dat u van de leverancier of netbeheerder kreeg. De ombudsdienst gaat na of de energiewetgeving of de technische reglementen al dan niet gevolgd werden."

Producten

Budgetraming: Hoeveel kosten de technieken voor jouw (ver)bouwproject.

Easykit

Budgetraming: Hoeveel kosten de technieken voor jouw (ver)bouwproject.

Aansluitingen - elektriciteit, aardgas, kabel-tv of riolering

Fluvius

Aansluitingen - elektriciteit, aardgas, kabel-tv of riolering

Kent u de Europese Ecodesign richtlijn of kortweg ErP-richtlijn al?

Mitsubishi Electric Europe

Kent u de Europese Ecodesign richtlijn of kortweg ErP-richtlijn al?

Schakelaars en stopcontacten: de finishing touch voor je interieur

Niko nv

Schakelaars en stopcontacten: de finishing touch voor je interieur

Axolute Schakelmateriaal,  een avant-gardistische reeks schakelaars

BTicino

Axolute Schakelmateriaal, een avant-gardistische reeks schakelaars

KNX-schakelaars van Zennio en EAE

Vecolux bvba

KNX-schakelaars van Zennio en EAE