livios logo

3 juridische vragen beantwoord

Wie betaalt de landmeter: de verkoper of koper van de bouwgrond? Wat moet je doen bij een foutieve opmeting? En welke stappen moet je ondernemen als je een offerte ondertekend hebt, maar de vakman in kwestie niet meer kan bereiken? We bundelen deze drie lezersvragen uit onze vragenrubriek. Ontdek het advies van de experten uit ons vragenpanel.  

1. Voor wie zijn kosten landmeter?

Iemand wil mijn bouwgrond kopen en wil dat het perceel wordt opgemeten door een landmeter. Voor wie zijn de kosten: voor de koper of verkoper?

Antwoord: “De regelgeving stelt dat de leveringskosten voor bijvoorbeeld stedenbouwkundige inlichtingen of een OVAM-attest voor de rekening van de verkoper zijn. Dat geldt ook voor de opmetingskosten”, vertelt makelaar Mathieu Vansweevelt. “Maar als beide partijen overeenkomen, kan je hiervan afwijken. Dat dient wel expliciet in de verkoopovereenkomst te worden vastgelegd.”

De regelgeving stelt dat de opmetingskosten voor de rekening van de verkoper zijn.

Foto Livios
  

In principe is de ondertekende offerte bindend en vormt deze de overeenkomst tussen partijen.

Foto Livios
  

2. Geen vervaldatum op offerte: hoe lang wachten?

We hebben half april een offerte-akkoord ondertekend bij een vloerlegger voor een klein werk dat maximaal 2 dagen in beslag zou nemen. Hij heeft ons half mei telefonisch bevestigd dat hij de werken ingepland had, maar er geen exacte datum op kon plakken. Ondertussen zijn we zes maanden verder en hebben we nog steeds niets gehoord. We hebben meermaals gebeld en gemaild, maar krijgen geen reactie. Op de ondertekende offerte staat geen vervaldatum vermeld. Welke termijn moeten wij in acht nemen vooraleer we een andere vakman aanspreken om deze werken uit te voeren?

Antwoord: “Het tijdsverloop is buitensporig voor dit werk”, vindt advocaat Mark Huygen. “Je hebt een offerte getekend, kijk na wat hiervan de gevolgen zijn. Je kan best een andere vloerder kiezen. Aan de hand van de overeenkomst kan je zo nodig een aangetekend schrijven richten waarbij je de overeenkomst verbreekt om reden van niet tijdige uitvoering.”

3. Foutieve opmeting: meerprijs betalen of niet?

We hebben een offerte laten opmaken voor pleister op onze gevel. De vertegenwoordiger kwam uit op 36 m² isolatie. Wij hebben de oorspronkelijke offerte van 5.600 euro getekend. Onlangs zijn de werfleider en zaakvoerder langs geweest. Zij deden dezelfde opmeting en kwamen uit op 45 m² isolatie. De zaakvoerder geeft toe dat de fout bij hun ligt, maar willen toch een meerprijs van bijna 2.000 euro aan ons doorrekenen. Kunnen zij dat zomaar als de offerte al ondertekend is?

Antwoord: “In principe is de ondertekende offerte bindend en vormt deze de overeenkomst tussen partijen. De foutieve opmeting valt dus ten laste van de aannemer”, legt advocaat Annemie Van Hove uit. “Mogelijk bevatten de voorwaarden van de overeenkomst een clausule waarmee de aannemer zich indekt tegen zo’n fouten. Als hierover niets in de overeenkomst staat, zou het kunnen dat de aannemer niet wil starten met de werken. Je zou dan naar de rechter kunnen stappen. Een oplossing kan zijn dat beide partijen de helft van de meerprijs dragen. Zo ben je nog steeds goedkoper af en blijven voor de aannemer de gevolgen van zijn foutieve opmerking een beetje beperkter.”

Heb jij ook een vraag? Ga naar onze Vraag&Antwoord-rubriek en stel je vraag aan een van onze specialisten.


https://www.livios.be/nl/bouwinformatie/woonwijzer/verkopen/verkoopregelgeving/3-juridische-vragen-beantwoord/