Afgekeurde huishoudinstallatie ( deels van voor 1981)

5

Afgekeurde huishoudinstallatie ( deels van voor 1981)

DLE
DLE
#Elektriciteit · 8 uren geleden

Bij mijn nicht is de electriciteit afgekeurd met de opmerkingen hieronder door Vincotte. Graag zou ik haar willen helpen en ik ken ook wel iets van elektriciteit door eerdere projectjes. Vooral de eerste opmerking over de aarding lijkt me niet echt praktisch beschreven. 

Het plan van de zonnepanelen zat niet bij het keuringsrapport dus dit lijkt me niet aanwezig te zijn geweest. 

De opmerking van de badkamer en de niet geaarde stopcontacten snap ik ook niet helemaal gezien er, ook volgens het plan enkel diffs van 30 zitten. Of is starten vanaf een diff verplicht?

Ter info, een deel van de elektriciteit is van voor 1981 en de andere zaken van voor 2020 (ivm overgangsregelingen)

Vastgestelde inbreuken

Installatie

Aarding

- De beschermingsgeleider (PE) over de hele installatie verdelen (B1: 4.2.4.3.; 5.4.3.6.; B3: 5.4.3.6.).

Bijkomende vaststelling binnen het kader van deze controle

- Aansluiting van de pv installatie is te herzien

- Alle stopcontacten zonder aarding moeten door een differentieel van 30 mA beschermd worden

- Badkamer moet door een differentieel van 30mA beschermd worden

Alle reacties

0
Tiramisu
Tiramisu
11 362 Andere particulier
6 uren geleden

Niet duidelijk zonder de opbouw te kennen, maar waarschijnlijk is er geen hoofdaardlekschakelaar. De badkamer, om maar iets te zeggen, moet dus steeds achter twee aardlekschakelaars zitten, waarvan de laatste maximum 30mA is en de hoofdaardlekschakelaar maximum 300mA.

De wijze waarop de PV jnstallatie aan het systeem is gekoppeld is om een of andere reden fout. Waarom dat zo is zal je moeten controleren. 

0
DLE
DLE
0 5 Verbouwer
4 uren geleden

OK, bedankt. In wist niet dat er twee diffs in serie moesten zitten voor de badkamer en stopcontacten zonder aarding. Mogen dit er twee van 30 zijn?, al heeft dit op zich wat minder zin natuurlijk gezien ze telkens beide uitvallen ipv selectief. 

Zou hiermee dan ook de opmerking van de aarding opgelost zijn? Die zijn niet overal aanwezig is gezien het een woning van de jaren 70 betreft. 

Voor de zonnepanelen, die dienen lijkt me correct afgezekerd te zijn afhankelijk van kabelsectie naar de omvormer, en vervolgens gewoon aan de hoofdlekschakelaar verbonden te worden? Waarschijnlijk zal hier het grootste probleem het mankeren van het eendraadschema zijn?

0
Tiramisu
Tiramisu
3 uren geleden

Ja, zowel de hoofdaardlekschakelaar als diegene die daarna komt mogen 30mA zijn. Ook bij 300 en 30mA vallen deze meestal gelijktijdig uit. 

Nee, dat lost het probleem van de ontbrekende aardingen niet op. 

Als dat enkel het schema was denk ik niet dat je daar "aansluiting PV installatie is te herzien" had gelezen. 

0
DLE
DLE
0 5 Verbouwer
2 uren geleden

Ok, daarmee zou het punt rond de 30mA differentialen wel opgelost kunnen worden.

Wat betreft de aardingen, volgens het AREI wordt toch niet verwacht dat je je muren gaat open kappen om overal aarding bij te gaan leggen. Ik heb wel nog niet de plaatjes er af gaan halen om te kijken of er een aardingsdraad aanwezig is, dat kan ik natuurlijk wel nog even doen. Maar verder eindigt het daar ook lijkt me? Verder las ik dat er op kringen zonder aarding geen klasse 1 toestellen mogen aangesloten staan zoals wasmachines en dergelijke, en dat waar er geen aarding aangesloten zit op de stopcontacten er ook geen aardingspin mag zijn.

Voor de aansluiting van de PV installatie, klopt mijn redenering? Correct afzekeren naargelang de draadsectie, en aansluiten op de hoofdlekschakelaar.

0
Tiramisu
Tiramisu
1 uur geleden

Wat betreft de aardingen, volgens het AREI wordt toch niet verwacht dat je je muren gaat open kappen om overal aarding bij te gaan leggen.

Net wel, daarvoor is er een clausule in het AREI voorzien dat je die aardingsgeleider mag plaatsen buiten de stroombaan van de actieve geleiders. In opbouw bv. 

Bij stopcontacten met een aardingspen moet deze aangesloten zijn 

Je kan die vervangen door stopcontacten zonder aardingspen, echter is dit enkel toegelaten voor diegenen die ook effectief voor 1981 zijn geplaatst, wat realistisch gezien uiteraard oncontroleerbaar is. 

Welk deel van voor 1981 is moet op je op het eendraadschema vermelden. 

In een stopcontact zonder aarding mag je geen toestel steken met een geaarde stekker. 

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Gemiddeld elektriciteitsverbruik: hoeveel elektriciteit verbruikt een huishouden?

Gemiddeld elektriciteitsverbruik: hoeveel elektriciteit verbruikt een huishouden?

Ontdek het gemiddeld elektriciteitsverbruik van huishoudens: hoeveel elektriciteit kost en hoe je kan besparen door slimme keuzes te maken.

Lees meer

Expert Dirk van Evercooren : "Plug-in thuisbatterij en zonnepanelen maken ook appartementbewoners en huurders onafhankelijk”

Expert Dirk van Evercooren : "Plug-in thuisbatterij en zonnepanelen maken ook appartementbewoners en huurders onafhankelijk”

Plug-in thuisbatterijen en zonnepanelen breken door in België. Ontdek kosten, registratie en kansen voor huurders en appartementbewoners.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag