Vraag
In oktober ben ik een contract tot verhuring en rentmeesterschap aangegaan met een immokantoor. Het contract is voor een periode van 6 maanden afgesloten. Ik ben nu absoluut niet tevreden van het werk van de makelaar.
Mijn grootste frustratie is dat ze mij totaal niet op de hoogte houden. Zelfs mijn uitdrukkelijke vraag persoonlijk aanwezig te zijn bij een eerste bezichtiging werd niet opgevolgd. Het was nochtans noodzakelijk aangezien de makelaar de ligging van de berging en de ondergrondse autostaanplaats niet kende.
Omdat ik maar geen nieuws kreeg heb ik dan maar zelf contact opgenomen en bij toeval toch aanwezig kunnen zijn. Weer een paar maanden verder na de eerste bezichtiging en alweer geen info. Ik heb dan uiteindelijk een onderhoud gevraagd om het gebrek aan informatie aan te kaarten. Ik heb als antwoord gekregen dat de makelaar die mijn pand opvolgt wegens ziekte 8 weken niet aanwezig was. Het dossier werd dus niet opgevolgd buiten het noodzakelijke.
Ik kan dit niet vatten. Het is toch de taak van het kantoor om zijn verplichtingen na te komen? Ik heb overwogen om de duurtijd van het contract gewoon uit te zitten en zodra het mogelijk is op te zeggen maar mijn vertrouwen in het kantoor is totaal zoek. Het liefst van al zou ik het contract dus vroegtijdig willen beëindigen wegens het niet nakomen van de opdracht. In de omschrijving van de opdracht staat immers uitdrukkelijk dat ze de opdrachtgever maandelijks schriftelijk en/of elektronisch moeten inlichten over de uitvoering van de opdracht.
Ik werd tot op heden nooit ingelicht van het aantal bezichtigingen en/of vragen voor informatie. Ik heb steeds zelf contact moeten opnemen. Is het nu mogelijk om het contract vroegtijdig te beëindigen wegens het niet vervullen van hun verplichtingen, i.c. informatieplicht, zonder een schadevergoeding te moeten betalen?