Ik ben de verkopende partij. Mijn notaris rekent mij kosten aan voor het opmaken van de verkoopovereenkomst. Ik dacht dat dergerlijke kosten door de koper te betalen zijn. Op internet (en website notaris.be) wordt wel over aktekosten (te betalen door koper) gesproken maar zelden over kosten voor het opstellen van de verkoopovereenkomst Meestal schrijft men over de 10% die bij het ondertekenen van de verkoopovereenkomst moet betaald worden maar over een kostprijs voor het opstellen van het document wordt gezwegen. Op een paar websites vind ik zelfs dat het opstellen van een compromis gratis is. Wie kent de exacte wetgeving hieromtrend?
BekijkMLVC
Andere particulierLid sinds 13/11/2012
- 9 vragen gesteld
- 9 vragen beantwoord
- 1 lid bedankt
Geschiedenis
We hebben een perceel met daarop een halfopen bebouwing en 2 loodsen. Het geheel als 1 perceel verkopen heeft geen succes. Omdat we vooral de woning snel willen verkopen en omdat daar veel kandidaten voor zijn stelt de landmeter voor om via een splitsing te werken. Dan zouden we op een dikke maand tijd de verkoop van de woning als apart perceel kunnen aanbieden. Maar dan zouden we de naastliggende grond niet mogen verkavelen gedurende een bepaalde periode (hij was niet zeker of het 3 of 5 jaar was). Bij verkoop van die grond zou hij dan niet de waarde van 'bouwgrond' hebben aangezien daarvoor een bouwvergunning (dus verkaveling) nodig is. Een verkavelingsdossier zou ons minstens 6 maand maar meer waarschijnlijk bijna een jaar tijd kosten omdat de gemeente blijkbaar graag dossiers onvolledig verklaart zodat je telkens met vertragingen te maken hebt. Die tijd hebben we niet want intussen staat de woning leeg. Wat adviseren jullie? Wat zijn de addertjes onder het gras bij splitsing?
BekijkOp 19 juni 2022 kregen we een bod (via mail) op onze woning. Op 21 juni 2022 aanvaarden we dat bod (uitsluitend via mail). Er is m.a.w. een akkoord over de prijs en over het goed. Volgens de nieuwe wetgeving zou een mail even bindend zijn als een ondertekend document. Intussen zijn we 31 augustus 2022 en de koper blijft onze vraag om de verkoopovereenkomst te ondertekenen negeren. Zijn notaris reageert niet op de verzoeken van onze notaris. Alle documenten zijn klaar er is bijgevolg geen reden om niet te ondertekenen maar ik vermoed dat zij maximaal tijd aan het rekken zijn om hun project voor te bereiden. Dan kunnen we nog een jaar of langer moeten wachten. Volgens onze notaris zou ik aan iemand anders kunnen verkopen omdat er in de mail geen sancties noch termijnen staan vermeld maar ik vertrouw het niet. Kan de koper mij kosten doen betalen indien ik aan iemand anders verkoop? Kan ik op 1 of andere manier deze verkoop (zo goedkoop mogelijk) stopzetten? Ik heb de kopers en hun notaris al diverse mails gestuurd. Daar is nooit antwoord op gekomen. De enige mail van hun is het bod. Nu vragen ze om in de verkoopovereenkomst niet de volledige site op te nemen maar reeds de verdeling van de percelen. De gemeente heeft nog geen verkavelingsvergunning toegekend m.a.w. betwijfel ik of dit rechtsgeldig is of weer een poging om tijd te rekken. Kan ik deze vraag als contractbreuk beschouwen om de verkoop te stoppen? Is er een wettelijke termijn tussen bod en verkoopovereenkomst (zoals de maximale 4 maand tussen verkoopovereenkomst en akte). Hoe kan ik dit stoppen?
BekijkWat mag een promotor aanrekenen als nutsvoorzieningen? Ik heb een nieuwbouw appartement in een project gekocht. Ik ontving in maart 2019 een eerste factuur met als enige mededeling: 'voorlopige afrekening nutsvoorzieningen' voor een bedrag van 4.068,63Eur incl BTW. In december 2019 ontving ik een tweede factuur met als enige mededeling: 'Afrekening nutsvoorzieningen' voor een bedrag van 1.491,82Eur incl BTW. Toen stelde ik de vraag om details te ontvangen want ik wil wel graag op basis van de facturen van de onderaannemers nakijken waar deze bedragen vandaan komen. Ze kunnen om het even welk bedrag op die factuur zetten. Wij mogen toch weten wat we waarvoor betalen? Tot op heden kreeg ik geen duidelijk antwoord maar tot mijn grote verbazing kreeg ik op 15 mei 2020 wel een derde factuur met als enige mededeling 'Finale indafrekening nutsvoorzieningen' voor een bedrag van 748,42Eur incl. BTW. Dus deed ik weer navraag en kreeg ik te horen dat ze een heleboel facturen waren vergeten in rekening te brengen. Nu heb ik de volgende vragen aan de mensen van dit forum:
1. Wat behoort tot de afrekening nutsvoorzieningen en wat behoort tot de prijs die ik betaal voor de constructie. vb. ze rekenen het graven van sleuven aan bij de nutsvoorzieningen maar volgens mij maakt dit toch deel uit van de constructie?
2. Wanneer op een factuur staat 'afrekening' dan verwacht ik dat dit de eindfactuur is. Mogen ze dan een half jaar later nog een factuur sturen met de mededeling 'finale eindafrekening' en met het 'excuus' dat ze facturen over het hoofd hebben gezien?
3. Keer op keer vraag ik om een verduidelijkend gesprek en keer op keer wordt er simpelweg een algemene mailing naar iedere mede-eigenaar gestuurd met de uitleg dat deze facturen aan de consignatiekas moeten betaald worden omdat ze in een gerechtelijke procedure zitten met een onderaannemer van dit project. Maar op mijn vragen naar verduidelijking van de cijfers krijg ik stilzwijgen en een 'njet' om samen rond de tafel te gaan zitten. Volgens hen is alles duidelijk en ontvingen we alle documenten die we moeten ontvangen. 30% van de mede-eigenaars heeft deze factuur/facturen niet betaald omdat ze duidelijkheid wensen. Intussen beginnen mede-eigenaren de uitputtingsslag beu te worden en betalen ze om van de miserie vanaf te zijn. Ik kan met deze manier van werken niet akkoord gaan. Hoe kan ik dit nog aanpakken zonder naar de (vrede?)rechter of verzoeningscommissie bouw te stappen?
BekijkIn het lastenboek staat wel degelijk dat er binnendeuren zijn voorzien (geleverd en geplaatst) alleen staat er niet bij welk type voor een 1-slaapkamerappartement. Aangezien de verkoopster me dadelijk de standaard binnendeuren toonde én de standaard glazen deur voor de inkomhal ging ik ervan uit dat dit de binnendeuren waren waarvan sprake in het lastenboek. Op de bestelbon staat trouwens duidelijk vermeld welk type (prijs geleverd en geplaatst) de andere binnendeuren zijn, een apart blad voor de optie van de inbraakwerende inkomdeur en een apart blad voor de glazen deur. Ik vind het dus niet kunnen dat ik meer dan anderhalve maand later verneem dat ze zich vergist hebben. Het lastenboek spreekt over 'binnendeuren', de verkoopster toonde wat volgens haar de 'binnendeuren' (dus inclusief 1 glazen deur) waren en zo staat het op de bestelbon. Vorige week vernam ik van de promotor dat hij de deuren volgens mijn bestelbon gaat bestellen (dus inclusief glazen deur maar aan lastenboek conform budget dus zonder meerprijs). De vraag wordt nu dus wat de deurenfabricant gaat leveren, plaatsen én vooral factureren. Stel dat die een glazen deur levert en plaatst én toch de meerprijs aanrekent wie gaat die dan betalen? De promotor doet de verrekeningen en kan me daar geen duidelijkheid over geven.
BekijkVoor een nieuwbouwproject, appartementsgebouw, beweert de aannemer dat vloerverwarming technisch onmogelijk is.
Wanneer ik meer uitleg vraag krijg ik te horen dat er om de EPB-normen te halen maar met 13cm (pur?) vloeropbouw wordt gewerkt (+ tegel er nog bovenop) en dat, dat te weinig is om vloerverwarming in te leggen.
Wie kan me vertellen of dit verhaal juist is en hoe ik dit kan oplossen. Het appartement is zo klein dat ik geen muurruimte wil verliezen aan radiatoren.
BekijkIk heb een inkomende plaatsbeschrijving laten doen door een expert. Nu heb ik het verslag ontvangen. In totaal 21 bladzijden (dus met voorpagina, eindpagina, wettelijke clausules en 4 pagina's foto's inbegrepen). 8 Pagina's beschrijven een totaal ander goed. De expert weigert deze pagina's te schrappen maar wil wel een "bijlage" toevoegen voor de registratie. De overige beperkte pagina's tekst staan vol fouten en zijn zeer summier. Ik heb meer tijd verloren door alles terug met de huurder te bekijken en de fouten te verbeteren dan wanneer ik zelf die beperkte pagina's zou getypt hebben. Maar de expert stuurt wel een factuur van 502,00Euro!!!
Ik ga nu zelf de wijzigingen naar de registratie sturen. Wat kan ik tegen die expert doen? Moet ik die factuur betalen? Moet ik zomaar aanvaarden dat hij zijn P.V. weigert aan te passen maar wel mijn eigen getypte tekst met opmerkingen als bijlage wil zetten? Bestaat er een ombudsman om deze klachten te melden?
BekijkAchter mijn tuin is een weide met koeien met als gevolg dat ik met een ware vliegenplaag zit. Per dag mep ik er gemiddeld 1000 (ja, je leest goed, duizend!!!!!) dood. Uren ben ik daar zoet mee, wat een tijdverlies! Ramen poetsen is hopeloos, ze komen erop zitten terwijl je ze poetst en een uur later hangen ze weer vol vliegenstront. Mijn Reynaers aluminium profielen krijg ik zelfs niet meer proper, ik heb Reynaers hiervoor reeds gecontacteerd. Weet iemand hoe ik die vervelende vliegenuitwerpselen kan verwijderen? Of nog beter hoe ik kan voorkomen dat de vliegen op mijn muren en ramen komen zitten. Ik heb al vanalles geprobeerd: - er staat een grote border lavendel rond en ook andere kruiden zoals munt, salie, basilicum, tijm, ... - ik heb transparante plastiek zakjes opgehangen met water in (blijkbaar zou dat in zuiderse landen werken maar bij mij dus niet, ze komen er doodleuk opzitten) - ik ben speciaal product gaan kopen (zakje met lokstof waarin ze nadien verteren) maar dat stink als de pest zodat je niet meer buiten kan komen van de stank - de boer gevraagd om paarden i.p.v. koeien te zetten maar doet hij niet en hij beweert dat zijn koeien met een vliegenwerend product zijn behandeld Intussen ben ik ten einde raad. Wie kent de oplossing?
BekijkOnze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen