3

Binnenmuur wordt buitenmuur

vis
vis
#Ontwerp · 9 jaren geleden
Beste, Wij hebben onze woning drie jaar geleden gerenoveerd en geïsoleerd volgens de geldende normen. Het betreft een rijwoning, waar langs 1 zijde een atelier was gebouwd. Het dak van beide gebouwen was even hoog en het aangebouwde atelier wassen dieper dan onze woning. Nu is het atelier afgebroken en is er een woning in de plaats gebouwd, die minder diep is en waarvan het dak lager is. Daardoor is de scheidingsmuur, die vroeger een binnenmuur wassen, nu voor een deel bloot gekomen en zo een buitenmuur geworden. Is de bouwheer van de nieuwe woning verplicht om de muur te isoleren,zodat wij geen energieverlies doen. Mag Jurgen.

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3494 Andere particulier
9 jaren geleden

Je buur is gehouden je te vrijwaren van schade; bv door het aanbrengen van een folie of leien om vochtdoorslag te vermijden.

Isolatie daarentegen is een recente problematiek.  Er is (bij mijn weten) weinig of geen jurisprudentie die je buren zouden verplichten om isolatie op zijn eigendom zelfs maar toe te laten.  (De vlaamse wooncode voorziet wel in de mogelijkheid om over de rooilijn te gaan voor gevelisolatie doch een scheidingslijn is géén rooilijn)

Begin met overleg met de buren.  Misschien gaan ze kostendelend akkoord om de buitenmuur te isoleren; al is het maar bv 5 cm.  Indien negatief blijft enkel de mogelijkheid om aan de binnenkant te isoleren (wat dikwijls niet evident is wegens bv de aanwezigheid van een recent geplaatste keuken)

Hoe dik is de muur ?  Energieverlies valt meestal nog reuzegoed mee.

0
Marc Van Steertegem
Marc Van Steertegem
0 1 Andere particulier
8 jaren geleden

Beste ik ga dit probleem ook meemaken.

De oude belgische wetten zoals het waterdicht maken van gevels na slopen worden blijkbaar niet aangepast aan nieuwe wetten zoals verplicht isoleren.

Ik heb een epc waarde laten maken en een simulatie met het verschil tussen het leegstaande pand en een vervanging door leien .

Dit verschil zou gaan van 340 naar 480.

Men kan dit vergelijken met een winterjas naar zomerjas.

Dit is een probleem dat enkel de overheid kan oplossen, maar die moeten eerst wakker geschud worden.

Ik sta er blijkbaar niet alleen voor en zou dit graag in de media brengen.

Met vriendelijke groeten.

Van Steertegem Marc

Antwerpsestraat 224

2640 Mortsel

GSM 0499767087

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag