3

Afstand tussen scheiding buren

BD
BD
#Ontwerp · 9 jaren geleden

Beste, 19 jaar geleden heb ik een driegevelwoning aangekocht. Ik heb alleen binnen gerenoveerd (dus buitenafmetingen zijn niet gewijzigd!). Recentelijk is er op het perceel naast mij een vrijstaande woning gebouwd. De bouwheer stelde mij de vraag om een tuinmuurtje te mogen afbreken, daar dit op hun perceel zou staan. Nu heb ik zelf even nagemeten, en blijkt dat er tussen mijn zijgevel tot aan de scheidingslijn der percelen slechts twee meter overblijft. Volgens de geldende normen in onze gemeente zou dit drie meter moeten zijn. Van de nieuwbouwgevel gemeten is het perfect drie meter. Nu is mijn vraag of ik dit zomaar kan laten gebeuren, vermits mijn zijdelingse oprit te smal geworden is om de garage, achteraan gelegen, te bereiken? Ik heb de woning toendertijd gekocht zonder rekening te houden met deze perceelsgrens, doch het gebouw stond er reeds? Mvg, B.

Alle reacties

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
9 jaren geleden

Nu heb ik zelf even nagemeten, en blijkt dat er tussen mijn zijgevel tot aan de scheidingslijn der percelen slechts twee meter overblijft. Volgens de geldende normen in onze gemeente zou dit drie meter moeten zijn. Van de nieuwbouwgevel gemeten is het perfect drie meter.

Zit er een landmetersplan in uw akte? Die bepaalt de exacte afmetingen van uw perceel. Als daarop uw inrit slechts 2m is, dan is dat zo.

0
BD
BD
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Ik ga me maandag bevragen op de gemeente; in de verkoopsakte staat alleen de oppervlakte van het perceel. Dat zou dus kunnen betekenen dat de mensen die deze woning oorspronkelijk gebouwd hebben geen rekening gehouden hebben met de voorgeschreven 3 meter (of dat die afstand toen anders was)?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag