Gracht uitbaggeren met sloep
Rondom ons huis ligt een gracht/wal van zo'n 4 à 5meter breed, met veel bomen en struikgewas ernaast. In totaal zo een 400 meter lang. Door de jaren heen hebben alle afgevallen bladeren, takken,... een dikke laag drek gevormd op de bodem waardoor de gracht ondieper wordt en vooral het water zodanig zuur dat er geen leven meer in zit (amper planten, geen vis of amfibieën). Regelmatig zie ik zelfs bellen methaangas naar boven komen. Het is volgens de buren ondetussen zo een 30 jaar geleden dat de gracht uitgekuist is dus het is wel eens tijd om dit weer eens proper te zetten. Het water staat nu ook erg laag, tussen 10 en 50 cm, en gaat de komende maand (en) normaal nog wat zakken.
Het eenvoudigste zou zijn dit gewoon met een kraan vanaf de zijkant uit te scheppen, maar dit is niet overal mogelijk gezien begroeiing en bereikbaarheid. Dit zou moeten gedaan worden met minigraver op een soort vlot/schuit die te water/modder gelaten wordt en door het kraantje zelf voortbewogen wordt. Ik heb al enkele grondwerkers gecontacteerd maar geen enkele die het voorlopig ziet zitten en al zeker niet voor een redelijke prijs.
Nu: waar vind je zoiets of hoe maak je zoiets? Ik had gedacht evetueel een grote plaat te gebruiken zodat het gewicht van de kraan verdeeld wordt over de modder, maar beweeg dat dan maar eens voort. En is zoiets te doen met een minigraver die je huurt?
Alle tips zijn welkom!