4

Firma respecteert contract niet

Phike
Phike
#Sanitair · 9 jaren geleden

Beste,

In de zomer heb ik een waterverzachter gekocht bij een firma. Hiervoor is geen schriftelijk contract opgemaakt, maar werd de bestelling in mail als volgt geformuleerd:

**-begin mail

Ik bevestig dan ook via deze mail de bestelling van een Héraclès Type C waterverzachter, inclusief:

-              2 jaar zout

-              2 jaar full omnium garantie (eindigt na de 2 jaarlijkse nazicht van het toestel door een professionele erkende technieker inclusief alle taken zoals beschreven in bijlage Omnium Extra 10)

-              3 jaar garantie op alle wisselstukken gebruikt bij plaatsing of onderdeel van de verzachter

-              10 jaar garantie op hars en harstank

-              Plaatsing, inclusief alle benodigde wisselstukken

-              Afregeling en in dienststelling

-              Extra promopakket t.w.v. 60 euro met Eres producten (ongeacht de voorraad)

Voor 1.400€ BTW inbegrepen. Betaling gebeurt na indienstname van het toestel.

**-einde mail

Deze mail en de afspraken werd bevestigd door een verkoper van de firma.

Twee jaar later verwacht ik dus dat de garantieperiode afloopt en verwacht ik vooral een laatste nazicht van het toestel door een professionele erkende technieker. Echter de firma weigert dit. Ze aanvaarden de mails dan ook niet als bestelbon/contract.

extract uit hun antwoord:

---begin mail

de eerste 2 jaar waren de gewone wettelijke garantie en service bij eventuele panne, je hebt een bonnetje getekend zodat wij je na twee jaar mogen herinneren om een onderhoud betalend met inclusief 100kg zout uit te voeren, zodat je terug 2 jaar buiten de wettelijke termijn 100´% garantie hebt.

Er staat op het bonnetje volledige ontsmetting van uw toestel dit is maar pas mogelijk na twee jaar aangezien het toestel nieuw is, dit bewijst weeral dat de 139 € pas twee jaar later zal plaats vinden na het onderhoud.

Ik vrees dat je eis op een gratis onderhoud niet op papier zal staan en ondertekend door onze de firma, wat ik in u plaats zou betreuren..

----einde mail

Graag had ik geweten wie hier gelijk heeft. En indien ik gelijk heb, hoe ik best mijn rechten laat respecteren bij een partij die duidelijk van onwil is.

Ik geef bij deze ook toestemming om deze case te gebruiken binnen publicaties van Livios

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
9 jaren geleden

U heeft waarschijnlijk eenzijdig de clausule "deze eindigt na de uitvoering van het "2-jarig" onderhoud" toegevoegd (al dan niet op basis van een mondelinge belofte).  Als de firma dit niet op z'n (schriftelijke) offerte vermeld had of niet voor akkoord bevestigd had dan is die clausule niet bindend. Hoe werd dit bevestigd ?  Mondeling ?

Mocht je kunnen bewijzen dat de verkoper dit mondelingbeloofd/bevestigd heeft (bv gesprek opgenomen) dan heb je een begin van een dossier.

0
Phike
Phike
0 1 Andere particulier
9 jaren geleden

Beste,

bedankt voor antwoord. Mijn mail werd toen bevestigend beantwoord door een verloper van de firma in kwestie. 

Ik had net de samenvatting gan gesprek op mail gezet omdat hun offerte zo goed als een leeg blad was als het op vrkoopsvoorwaarden kwam.

philippe

0
Livios.be
Livios.be
65 590 Andere professioneel
9 jaren geleden

Dag Phike,

De forumregels stellen dat negatieve commentaar op een bedrijf of firma enkel mogelijk is indien je jezelf bekend maakt door je naam, voornaam en woonplaats te vermelden onderaan je post. In deze is dit niet gebeurd, dus hebben we de naam van de firma in kwestie verwijderd.

De vraag lijkt ons in deze ook duidelijk genoeg om een passend antwoord te krijgen, zonder dat de firma überhaupt hoeft vermeld te worden. 

We hopen op je begrip. Lees zeker nog eens de forumregels erop na via de link onderaan deze pagina.

Groeten,

Gerry

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Op zoek naar een zonneboilerinstallateur? Tips om prijzen en offertes te vergelijken

Op zoek naar een zonneboilerinstallateur? Tips om prijzen en offertes te vergelijken

Op zoek naar een zonneboilerinstallateur? Ontdek hoe je een goede installateur kan vinden en hoe je offertes kan vergelijken.

Lees meer

Je sanitair water verwarmen met een zonneboiler of warmtepompboiler? Zo maak je de juiste keuze

Je sanitair water verwarmen met een zonneboiler of warmtepompboiler? Zo maak je de juiste keuze

Twijfel je tussen een zonneboiler of warmtepompboiler? Lees meer over de werking, prijs en terugverdientijd en kies wat past bij je woning en budget.

Lees meer

Droge periode ideaal om je regenwaterput te reinigen: tips voor het onderhoud

Droge periode ideaal om je regenwaterput te reinigen: tips voor het onderhoud

Hoe zorg je ervoor dat zowel je regenwaterput als je water van goede kwaliteit blijven? We geven je vier tips voor het onderhoud van je regenwaterput.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag