Keramische buitentegels op stabilisee

3

Keramische buitentegels op stabilisee

Hansie
Hansie
#Ontwerp · 8 jaren geleden

Geachte,

Na het plaatsen van een worteldoek heb ik 20 cm gebroken beton geplaatst en deze verdicht met de trilplaat,  hierop heb ik een stabilisee geplaatst van 10 cm dik (150 kg/m) tevens vedicht, even uitgegritseld en onmiddellijk een laag van 3 cm stabilisse hierop afgereid . Echter na 2 weken stel ik vast dat deze laatste laag volledig aan het loskomen is. Hier kan ik onmogelijk mijn tegels op verlijmen.

Graag jullie advies hoe ik dit probleem dien aan te pakken.

Alle reacties

0
Architect-expert Paul De Maesschalck
59 379 Architect
8 jaren geleden

Als je echt tegels wil verlijmen moet je met een chappe werken, met de juiste lijm én met de juiste lijmkam.  Eronder moet je een ondervloertje in gewapend beton plaatsen om te vermijden dat de chappe gaat barsten/breken, want dan barst/breekt je vloertje ook.  Aangezien het een buitenvloer is moet je ook aan drainage denken bovenop de betonplaat.  Deze drainage moet ook effectief een afvoer hebben, dus niet gewoon in het omliggend gazon of zo doen uitkomen want dat ligt hoger dan de drainage, dus dan kan het water ook weer niet weg.  Bovenop een drainage moet je ook een gewapende chappe gebruiken.

Het systeem dat jij voor ogen hebt is het plaatsen van klinkers of terrasdals in een laag gestabiliseerd zand, maar daar mag je dan weer geen beton onder plaatsen of je hebt weer geen drainage.  Vloertegels lijmen op een laag gestabiliseerd zand gaat niet, want die laag is niet samenhangend genoeg om een lijm te kunnen doen hechten.

0
Hansie
Hansie
0 1 Bouwer
8 jaren geleden

Beste Paul,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. 

Wat ik vergeten te vermelden ben : ik heb inderdaad afvoergoten voorzien aan de voorzijde van het terras (kant gazon) en voor de stevigheid zijn er chapenetten verwerkt in de laag stabilisee. 

Maar wat kan ik concreet verrichten ?

Ik had gedacht aan hetvolgende :

De 3 cm laag uiteraard verwijderen , met de sleuvenfrees langse en dwarse voegen trekken van een paar cm diep in de goede laag stabilisee,  daarna een compaktuma hechtlaag aanbrengen met daarop dan de chappe (350kg/m3) eventueel nog eens gemengd met kompactuma ,

Laten drogen en daarna Tegelen ?

Of wat zou u mij aanraden ?

Alvast bedankt

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag