4

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Dat hangt wat af van de omstandigheden: Zijn de ramen nog in goede staat ook ivm koude bruggen. Aluminium ramen tot eind de jaren '90 hebben nog al eens last van veel condensatie. Bieden de glaslatten en raamprofiel voldoende ruimte om deze aan te passen naar een dikkere beglazing?

Nu is er echter ook al dubbele beglazing met een waarde U=1.3 en misschien beter met de dikte van "oude thermopane" (U-waarde=3.0).

Besef indien u ramen later wilt vervangen u terug ook de beglazing zal moeten vervangen.

Indien de ramen zelf nog voldoening geven, moet u eens de berekening maken welke besparing u realiseert op het geheel van de warmteverliezen van de ruimte. Voor een appartement zou ik zeggen dat het voordeel verwaarloosbaar is. Voor een alleenstaande woning moet u het afwegen tegen de rest: zijn de spouwmuren geïsoleerd, vloer/kruipruimte, eventueel dak etc.

In eerste instantie ben ik geneigd te zeggen dat het te behalen voordeel niet opweegt tegen de kostprijs. Misschien dat u beter investeert in een condensatieketel of zonneboiler of een andere isolatie die u meer oplevert..

Hou er ook rekening mede dat tussen de oude en nieuwe beglazing een kleurverschil kan optreden, van belang indien u niet alle beglazingen vervangt.

0
stefan haesen
stefan haesen
0 6 Andere particulier
8 jaren geleden

Bedankt,

We hebben pas een condensatieketel laten plaatsen.

Maar omdat de watertemp van zo'n ketel lager is ?lijkt de ruimte frisser aan te voelen ook al is de "ruimtetemperatuur" hetzelfde?

vrijstaande woning, muren niet geisoleerd, dak wel

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Was ik vergeten: 3-dubbelle beglazing plaatsen in bestaande ramen is nagenoeg uitgesloten. Vooreerste heb je de dikte van de beglazing (tussen 35 en 40mm) maar het belangrijkste is  het extra gewicht van de beglazing wat zijn impact heeft op de scharnieren van de opendraaiende vensters. Als je nieuwe 3-dubb beglazing + ramen bekijkt op een bouwbeurs of leverancier zal je direct beseffen wat ik bedoel.

De lagere temperatuur van de condensatieketel  heeft zijn effect op het warmtegevoel in de woning. Vooreerst kan de cv-installatie (radiatoren) berekend zijn met een max. keteltemperatuur van 90/70°C bij -10°C buitentemperatuur + soms 25% reserve. Bij een condensatieketel zal die ingesteld staan op 70/50°C en dat heeft zijn effect op de warmteverdeling (warmtegevoel) in de kamer afhankelijk van waar de termostaat/thermometer nu staat tov de radiatoren. Mogelijks is de (ingebouwde?)circulatiepomp en / of de cv-ketel wat lichter dan voorheen, of zijn de radiatoren krap berekend bij  een 90/70°C cv-ketel bedrijf en kom je bij extreme koude (-10°) in de problemen met een 70/50° bedrijf. Indien je echt een oncomfortabel gevoel hebt kan je altijd de thermostaat een graadje hoger zetten - als dat een oplossing brengt.

Alternatief zijn de warmteverliezen verminderen door isolatie van spouwmuren, kruipruimte / vloer isoleren of indien geen spouwmuren, de gevel langs buiten isoleren

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een schuifraam voor meer comfort? Zo maak je de juiste keuze voor jouw woning

Een schuifraam voor meer comfort? Zo maak je de juiste keuze voor jouw woning

Een schuifraam zorgt voor extra daglicht en een directe toegang tot je terras. Lees meer over de soorten, materialen, prijs en extra opties.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: welk soort dak zorgt voor het meeste licht in huis?

Vraag aan de lichtexpert: welk soort dak zorgt voor het meeste licht in huis?

Onze lichtexpert onthult welk soort dak het meeste daglicht in huis brengt. Ontdek welke dakvorm perfect is voor een lichte en aangename woning!

Lees meer

Condens op buitenkant van je ramen: reden tot paniek?

Condens op buitenkant van je ramen: reden tot paniek?

Na een koude nacht zit er soms condens op de buitenkant van je ramen, maar is dat normaal? Ontdek waarom condens op de buitenkant een positief teken is!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag