Oplossingen voor verkeerd berekende vloerhoogte?

4

Oplossingen voor verkeerd berekende vloerhoogte?

Beatrijse
Beatrijse
#Fundering · 8 jaren geleden

In onze verbouwing werd een nieuwe vloerplaat, 25m² boven de kelder, gegoten.  Nu blijkt dat er iets verkeerd gegaan is bij het afmeten van de pas, en dat er slechts 7 cm ruimte overblijft voor isolatie, vloerverwarming, chape en tegels.  Veel te weinig dus.  Er geen mogelijkheid meer om de pas te verhogen, ramen en deuren zijn al opgemeten en worden volgende week geplaatst, en we willen geen niveauverschil dus een trapje is ook geen optie.  Nu vraag ik met het volgende af:

Welke oplossingen zijn er voor de isolatie?  Is het eventueel mogelijk om de keldervloer en -muren te isoleren in plaats van de vloerplaat?  Zelfs met de dunste isolatieplaat zijn we nog 2 centimeter kwijt en blijft er niet genoeg ruimte voor chape en tegels.  Of kunnen we misschien het aantal centimeter chape verminderen?  Wat is de minimum hoogte voor chape?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1634 Andere professioneel
8 jaren geleden

Voor het klassieke systeem zal dit niet gaan maar steek je licht eens op bij je installateur voor een droge vloerverwarming

Mvg Nick 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Je kan natuurlijk de vloerplaat uitbreken en opnieuw beginnen, maar dan heel wat lager: 13cm PUR is geen overbodige luxe, zeker met vloerverwarming. Neem daarbij 8cm gewapende chape en 2cm voor de afwerking (vloer) en je hebt 25cm nodig ipv 7cm. Tevens vrees ik dat 7cm te weinig is om vloerverwarming te plaatsen: ofwel bevestig je de leidingen met prikbeugels op de isolatieondergrond (wat hier niet zal gaan) ofwel plaatst je geprefabriceerde isomopanelen waar je de leidingen kunt in plaatsen. Ook hier zal er geen ruimte meer zijn om nog een chape + vloer te plaatsen. Dus radiatoren, de leidingen raak je wel kwijt in de chape.

Je kan de onderzijde van de vloerplaat isoleren, maar met minstens 8cm PUR.

0
Nick 61
Nick 61
222 1634 Andere professioneel
8 jaren geleden

Kijk eens op de webstek van briotherm zij hebben een oplossing voor zulke gevallen renoplus genaamd

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag