Voorkeursschakelaar boiler stand "auto" werkt niet?

4

Voorkeursschakelaar boiler stand "auto" werkt niet?

Kwakolien
Kwakolien
#Sanitair · 8 jaren geleden

Wij hebben een woning aangekocht waar verwarmd wordt op mazout, maar warm water wordt voorzien door een elektrische boiler. Deze is aangesloten op een voorkeursschakelaar (stand 0-auto en 1), doch hoewel we zowel dag-als nachttarief hebben (dit heb ik reeds geverifieerd bij de netbeheerder) heb ik geen warm water wanneer de schakelaar op de "auto-stand" staat.  Zodra ik deze op stand 1 zet heb ik wel warm water.

Uiteraard zou ik liever aan het gunstige tarief verwarmen (nachttarief loopt van 22u-7u),maar momenteel werkt dat dus niet.

Waaraan kan dit liggen en wie moet ik hiervoor contacteren? Een elektricien om mijn schakelaar na te kijken of diegene die de boiler heeft geplaatst?

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
8 jaren geleden

Zo n “boilercontact” wordt geschakeld door een kontakt dat in de meterkast zit.  Eerst moet je (electrieker) via een 2A zekering de N verbinden met de N van de relais van het “boilercontact” en de L voorzien om ingebracht te worden in de meterkast en terug te keren naar de L van de relais van het “boilercontact”.  Vervolgens moet de netbeheerder langskomen om dit aan te sluiten.  Als alternatief kan je het “boilercontact” ook bedienen met een dinrailuurwerk.

Kijk eerst na of het “boilercontact” aangesloten is via een schakeldraad die uit de meterkast komt (en gevoed wordt via typisch een 2A circuit.  

Als dit alles chinees is dan moet je een electrieker laten komen.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
8 jaren geleden

Zoals Kris reeds vermeld wordt deze contactor normaal aangestuurd door een signaal van de netbeheerder maar dit is niet het signaal waarop de KWH meter overschakelt van dag naar nacht..Het signaal voor boilers komt veel later in de nacht.Dus ofwel is dit signaal niet aanwezig(kan alleen de netbeheerder zien aan de de hand van de geplaatste of afwezige module in de KWHmeterkast) ofwel als het wel aanwezig is werkt het niet naar behoren(komt wel meer voor)ofwel is er iets mis met de stuurkring/contactor.Is de stuurmodule niet aanwezig dan kan je best een klok tussen de boiler plaatsen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
8 jaren geleden

Het best doet u beroep op een elektrieker, of op zijn minst iemand met kennis van elektriciteit. De eenvoudigste oplossing is m.i. een schakelklok met weekprogramma bijplaatsen die het contact "Auto" van stroom voorziet. Informeer bij uw leverancier elektriciteit welke uren van de week "daluren tarief van toepassing is. Hou er echter rekening mee dat de inhoud van de boiler beperkt is en eenmaal het warm water is opgebruikt je zelf de voorkeurschakelaar op "1" moet plaatsen ofwel het klokprogramma aanpassen dat er ook gedurende de dag er enkele uren bijverwarming is. Bij vernieuwing zou u kunnen overwegen een boiler te nemen die gedurende de winter via de CV actief is en tijdens de zomer op elektriciteit.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ontkalker voor waterleidingen: zo herken je kalkaanslag en voorkom je schade

Ontkalker voor waterleidingen: zo herken je kalkaanslag en voorkom je schade

Last van kalkaanslag? Ontdek hoe je een ontkalker voor waterleidingen kiest, plaatst en onderhoudt om je toestellen te beschermen.

Lees meer

Sanitair installeren: slimme tips, prijzen en oplossingen

Sanitair installeren: slimme tips, prijzen en oplossingen

Ontdek hoe je sanitair installeert: douche, bad, toilet, wastafel. Tips, prijzen, regelgeving en oplossingen voor problemen.

Lees meer

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Regenwater kan je gebruiken voor een aantal huishoudelijke taken, maar mag je ook douchen met regenwater? En waar moet je dan op letten?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag