4

Water in kelder bij regen

Kani
Kani
#Muren · 8 jaren geleden

Wij kochten onlangs een huis van de jaren 50. Het huis is volledig onderkelder, ongeveer 2 meter diep. De kelder voelt tamelijk droog aan en heeft 2 verluchtingsgaten. Het deel aan de straatkant hebben wij laten betegelen want dit wordt gebruikt als waskot. Nu blijkt dat bij regen water omhoog komt in het achterste deel van de kelder. Vermoedelijk grondwater. De buren hebben hier geen last van.

Mijn eerste gedacht was een dompelpomp plaatsen, maar ik lees op het forum dat het beter is een waterdichte bekuiping te zetten aan de binnenzijde? Als we dit doen, dan moeten we vermoedelijk heel de kelder aanpakken, en dus ook het pas betegelde deel? Of is er een andere oplossing?

bedankt! 

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
8 jaren geleden

Het beste zoekt u eerst de bron van  de waterinfiltratie op. Een eerste aanwijzing is waterinfiltratie bij regenweer. Is het onmiddellijk bij regen of is het eerder na een langdurige regenperiode. Kijk de regenafvoer eens na, voornamelijk dat deel dat in de grond gaat, en hoe wordt het afgevoerd naar de straatriolering? Kan je buiten tegen de muur van de kelder eens een redelijk diepe kijkput maken om na te gaan hoe diep het grondwater zit? Eventueel kan je op diverse plaatsen een manuele grondboring laten uitvoeren om het grondwaterpeil te meten. Kijk ook de toezichtputjes eens na of deze allemaal waterdicht zijn en bij regen het water zonder verlies naar de straatriolering wordt afgevoerd.

Een waterdichte bekuiping laten uitvoeren is wel het allerlaatste dat je moet doen. Verschiet ook niet van de prijs!

0
Kani
Kani
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Dag Hugo,

Bedankt voor de reactie! Het is niet direct bij een regenbui dus daarom denk ik toch grondwater. De muren zijn ook niet nat en water komt via verschillende barstjes omhoog door de keldervloer. Het is vooral na lange natte periode. 

Wat zou u dan aanraden?

Dank voor uw advies.

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Zelf zou ik het op een dompelpomp houden en zorgen dat de kelder geventileerd kan worden.(ik veronderstel dat je van de gemetste kelder geen leefruimte wenst te maken)

Je neemt de oorzaak hier niet mee weg, maar houdt het waterpeil in de kelder onder controle (kosten/baten)

waterdichte bekuiping is vrij kostelijk en nog steeds geen garantie dat deze waterdicht blijft (mede lekrisico’s t.h.v. verluchtingsgaten, scheuren door mogelijk hoge waterdruk grondwater,...

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Geef je gevel een make-over door hem te cementeren

Geef je gevel een make-over door hem te cementeren

Cementeren geeft je gevel een moderne look, biedt bescherming tegen vocht en is snel en betaalbaar. Ontdek prijzen, voordelen en tips.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag