doordat ikzelf enkel platte daken heb, en al jaren in duurzaam bouwen verdiept, heb ik dit probleem tot op het bot uitgezocht (niveau van bouwkundig architect postdoc ddurzaam bouwen).
1) ja. Intello-plus van Proclima of Vario van Isover
2)neen. Er geldt R(buiten) moet anderhalf zoveel zijn als R(binnen) in de oude WTCB-richtlijn. In een tijd dat met geen dampscherm en zeker geen intelligente (variabele) dampschermen werd rekening gehouden....
Dankzij moderne intelligente dampschermen en dampvariabele isolatieproducten en moderne EPDM kan hierva sterk afgeweken. Een vochtberekening dringt zich dan wel op!!!
Zelfs als je de beste isolatieplaten neemt: Kingspan Kooltherm 108 (lambda= 0,018) zal 9cm je hiermee bekomen R=0,09: 0,018 = 5
(bedenk dat een PIRplaat lambda 0,022 heeft, dus R=4)
En je dan je FJI-liggers voor de volle hoogte moet opvullen met isolatie tot aan het dampscherm, dus het minst isolerende product lambda=0,040 (dit is zo bij generatie-1-minerale wol en bij cellulosevlokken), daar bekom je R=0,36:0,040= 9.
Om geen condens te krijgen in je onderste isolatielaag, vond ik ooit op het WTCB een R(buiten)=1,5 x R(binnen), dus bij jou zou dat R(buiten)= 13,5 betekenen; en het totaal van beide R dan 22,5 wat het dubbele is van passiefhuizen bij ons.... En zou die buitenste R=13,5 bereikt worden met 24cm K108-resolplaat ...
De bekomen siùmulatieberekeningen van www.u-wert.net voor zowel isolatiewaarde alsook vochtophoping (en uitdroging) van iedere laag heb ik eerst voor glaswol en vervolgens voor cellulosevlokken gedaan in bijlage.
De meesten zullen bijkomend isoleren afraden, en ik zonder berekening ook, want:
Vochtopstapeling die 33 dagen nodig heeft in de zomer om via je variabel dampscherm en de binnenruimtes afgevoerd te worden. Naar de hoge kant dus. Zeker niet om net onder het dak een douche te installeren zonder bijkomende maatregelen opdat die damp niet in het dak trekt. Als ik de commentaren lees bij deie berekening, is men toch nog zeer tolerant.
Als je geen enkel probleem wenst, gewoon bovenop je dakvloer (OSB) dikker isoleren 18cm PIRplaat of 14,5cm K108-Kooltherm of 16cm gewone Kooltherm-plaat nemen. De meerkost haal je uit het niet kopen van die 36cm (2 lagen van 18) glaswol.