Plat dak garage met epdm - hoe extra isoleren?

4

Plat dak garage met epdm - hoe extra isoleren?

Suzy VOB
Suzy VOB
#Isolatie · 7 jaren geleden

het plat dak van onze losstaande garage werd met epdm vernieuwd tweetal jaren geleden. Er werd geen isolatie aangebracht maar nu zou ik toch extra willen isoleren door isolatieplaten boven op het dak te leggen. Om te vermijden dat deze zouden gaan vliegen door hun lichte gewicht, vroeg ik me af of ik deze aan de bestaande epdm zou kunnen verlijmen en zo ja met welk soort lijm dan het beste? Als extra info het betreft een plat dak dat met epdm stroken werd vernieuwd door verlijming en dit op de oudere versleten roofing. Het gaat dus niet om een epdm uit 1 stuk getrokken over het ganse dak. 

Alvast bedankt

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

Vooraleer je je garage isoleert, moet je je goed afvragen hoe luchtdicht je poort is en of die van het geisoleerde type...
Bovendien heeft een losstaande garage geen verwarming dus ook geen verwarmingsverliezen. Het enige wat volledige isolatie van een losstaand tuinhuis of losstaande garage kan doen, is de temperatuursdaling s nachts vertragen maar ook de opwarming overdag; je krijgt dus minder temperatuursschommelingen. Maar het zal er net zo koud zijn als buiten, ergens nabij het gemiddelde tussen nachtminimum en dagmaximum dus.

Als je losse isolatie bovenop de EPDM aanbrengt, moet dit vochtbestendig zijn. Dan kan je enkel platen uit geextrudeerd EPS nemen... stevig en nemen geen water op. Chemisch is het hetzelde materiaal als piepschuim, maar door zijn korrelige structuur is dit niet stevig genoeg.

verkleven doet men niet, wel een ballastlaag (ronde keitjes) aanbrengen.

Je kan ook opteren voor een klassieke PIR-isolatieplaat (die zijn drukvast) en er een nieuwe EPDM%laag op aanbrengen. Heel wat speciaalfirma's op internet verkopen en verzenden de nodige materialen, hebben 1 showroom en geven je complete instructies zowel op papier als op youtube, en erg moeilijk is dit niet, enkel wat nauwkeurig werken en voor een garage hooguit 1 dag werk (ben er zelf mee bezig :-) )

0
Suzy VOB
Suzy VOB
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Bedankt voor de snelle reactie. Het gaat wel om een garage die verwarmd wordt met pelletkachel en ze is voorzien van isolerende poort. Ik weet ook dat er normaalgezien niet verlijmd wordt en er meestal met extra ballast wordt gewerkt. Dat wil ik echter niet doen en vandaar mijn vraag of de isolatieplaten (EPS dan) eventueel zouden kunnen gekleefd worden? Het gaat me hier dus wel degelijk om het feit of dit technisch mogelijk is en niet over het feit of dit al dan niet de gebruikelijke manier is. Ik zou dus enkel mijn concrete vraag beantwoord willen zien of het kan of niet kan technisch gezien dus.

mvg

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
7 jaren geleden

de vraag is of die verlijming het zal houden onder water... want onder die platen komt gegarandeerd water
De gebruikelijke lijm voor zo'n platen is PUR-constructieschuim. Dus effe deze vraag stellen op de websites van de verschillende fabrikanten (Rubson, Soudal, Rectavit ...) van zo'n lijm of hun lijm redlijk tot goed tegen water bestendig is en welke materialen je zo met elkaar wil verlijmen.
Of hen vragen of contactlijm ook op die EPS mag (wat ik betwijfel, want de solventen van contactljm lossen EPS op).

ik heb zelf uitsluitend platte daken (garage 17m² en huis 80m²) en voel me ook niet zo geroepen voor ballastkeien naar boven te sjouwen... temeer omdat mijn hoofddak toch vol zal komen te staan van zonnewarmtepanelen (heatpipes) en zon-electrische panelen.
Aangezien je garagedak niet die hoogte van een huis met verdieping heeft, heeft het niet dezelfde windvang en kan allicht een veel dunnere ballastlaag volstaan dan de vele vele centimeter die men op een hoog dak legt. Bovendien verhogen die keitjes de levensduur van de isolatieplaten en zorgen voor minder hittedoorslag in de zomer.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Wat is de prijs van dakisolatie? Ontdek de prijs per m²

Je dak isoleren is de snelste stap naar een energiezuinige woning. Maar op welke premies heb je recht en wat is de prijs van dakisolatie?

Lees meer

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

Zelf je woning isoleren is dé lenteklus bij uitstek: zo pak je het aan

De lente is de ideale periode om je woning te isoleren. Zo is je woning energiezuiniger tegen de winter. Maar hoe doe je dat: zelf je woning isoleren?

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag