3

Ervaringen te delen met warmtepomp/ZP/zonneboiler?

Mastra
Mastra
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Het loopt momenteel een beetje stroef met de bouwtechnieken, dus las ik enkele topics op Livios, maar het leunt niet meteen bij onze situatie. Daarom begin ik wellicht, één van de 20ste onderwerpen, omtrent warmtepomp/zonneboiler/....

We starten binnenkort met de bouw van een traditionele drie-gevelwoning en hebben hiervoor een EPB-verslaggever aangesteld maar aangezien hij "niet verzekerd" is voor ontwerpadvies heeft hij toch gepoogd om ons te helpen. In functie van vloerverwarming op gelijkvloers (113m²) & ventilatiesysteem D, wordt voorgesteld om te werken met 1) gasdoorstroomketel + PV 3190 Wp => Ã  E30 (-50% vrijstelling KI gedurende 5j) en 2) warmtepomp + PV 5000 Wp => Ã  E8 (100% vrijstelling van KI gedurende 5j).

Heeft iemand hier al ervaring mee de afgelopen maanden en zo ja, enig advies? Heb nl. al goede dingen, maar ook minder goede dingen over warmtepompen gelezen...

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Hetgeen ik hier regelmatig lees is dat men verbaasd is over het hoge elektriciteitsverbruik van een warmtepomp. Waar men met schermt is de COP waarde van 4 dwz voor 1 kWh elektriciteit ontvangt u 4 kWh warmte. 

Probleem is dat een COP waarde van 4 enkel in de zomer kan behaald worden. In de winter moet men zich tevreden stellen met een COP waarde van 2, dwz voor 1 kWh elektriciteit krijgt u 2 kWh warmte. Of nog anders: u verwarmt elektrisch maar aan halve prijs en dat is nog altijd duur.

Zonneboilers zijn m.i. bij voorkeur toepasbaar in appartementsgebouwen. Het maximum rendement behaal je in de zomermaanden, maar dan ben je waarschijnlijk voor een maand op verlof waardoor uw jaarrendement sterk daalt.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

Hetgeen ik hier regelmatig lees is dat men verbaasd is over het hoge elektriciteitsverbruik van een warmtepomp. Waar men met schermt is de COP waarde van 4 dwz voor 1 kWh elektriciteit ontvangt u 4 kWh warmte. 

Probleem is dat een COP waarde van 4 enkel in de zomer kan behaald worden. In de winter moet men zich tevreden stellen met een COP waarde van 2, dwz voor 1 kWh elektriciteit krijgt u 2 kWh warmte. Of nog anders: u verwarmt elektrisch maar aan halve prijs en dat is nog altijd duur.

Zonneboilers zijn m.i. bij voorkeur toepasbaar in appartementsgebouwen. Het maximum rendement behaal je in de zomermaanden, maar dan ben je waarschijnlijk voor een maand op verlof waardoor uw jaarrendement sterk daalt.

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel

Ik heb een renovatie woning nu bijna 2 jaar het eerste jaar verbruikte ik 6500 kw h elec alles in verwarming, warm water en gewoon verbruik met 4 personen. Dit met een warmte pomp lucht water en ventilatie sys D van viessmann. Ónder tussen de 2 de winter hebben we op de slaapkamers ook met vloerverwarming  de verwarming uitgezet met uitzondering de kamer van de dochter en badkamer. Als U goed  luchtdicht, isoleerd en gecontroleerd ventileerd ( mijn ventilatie haald de norm enkel in maximum en draai in praktijk variabel naargelang nodig met zeer bevredigend resultaat) heeft u weinig nodig 9 kw is voldoende. Ik betaal dan ook 1 keer distributie die van gas valt weg. In april heb ik PV panelen  geplaatst voor 6 kWh en nu blijkt dit ongeveer goed te komen. Ik vind dit voor mij een geslaagde keuze voor mij.

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag