Blanco belofte tot aankoop door een particulier. Consumentenbescherming ? Wet Breyne ?

5

Blanco belofte tot aankoop door een particulier. Consumentenbescherming ? Wet Breyne ?

Kandidaat-bouwheer
Kandidaat-bouwheer
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Zou een particulier persoon/consument die een blanco "aankoopbelofte" ondertekend heeft bij een vastgoedmakelaar (die optreedt voor een verkoper-bouwheer) voor de aankoop van een nieuw te bouwen appartement als CONSUMENT wettelijke bescherming kunnen genieten van de bepalingen van het nieuwe Wetboek van het Economisch recht en van de zogenaamde Wet Breyne, dit vooral wanneer men weet dat diverse informatieverplichtingen niet vooraf zijn gebeurd ? 

Alle reacties

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Een blanco aankoopbelofte ondertekenen lijkt mij een zeer onbezonnen zaak. Geen vermelding van gebouw, verkoopprijs, staat, beschikbaarheid, hypothecaire staat, alle andere klassieke en wettelijk vereiste clausules?

Waarom nu plots zo bezorgd? Alles hangt er wat vanaf wat in de aankoopbelofte staat. Als er in staat dat de koper alle vereiste documenten heeft ontvangen, bewijs dan maar het tegendeel.

Wat als de koper de aankoopbelofte niet nagekomt? Is er een bedenktijd voorzien waarbij men nog kan afzien van de aankoopbelofte?

0
Kandidaat-bouwheer
Kandidaat-bouwheer
1 7 Andere particulier
7 jaren geleden

Behalve de aankoopprijs, de vermelding dat het om een welbepaald appartement en terras gaat met oppervlaktevermelding en dat de "compromis" zal worden opgemaakt NA de aflevering van de bouwvergunning, zijn er GEEN andere specifieke vermeldingen. 

Geen bedenktijd.  Geen identiteit van de verkoper en/of eigenaar van de grond. Geen officiële documenten op datum van eenzijdige ondertekening van de aankoopbelofte.

De nu zogenaamde omgevingsvergunning werd pas verleend maanden na de belofte tot aankoop.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Ik vermoed dat u zich wat zorgen maakt over het verder verloop, ik zou dat ook doen. 

Aangezien er ook geen schadebeding voorzien is bij annulering, zou ik de koopbelofte schriftelijk weer intrekken, of op zijn minst een gedetailleerd lastenboek eisen dat voldoet aan uw verwachtingen.

Uiteindelijk is de aankoop een belangrijke financiële inspanning en anderzijds zijn er ook behaaide verkopers die duidelijk misbruik maken van de wetten.

Ik zou dan ook aanraden om een advocaat onder handen te nemen zodat u juridisch de juiste stappen neemt.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Aangezien het een eenzijdige ondertekening is, vermoed ik dat het de bedoeling is van de verkoper om iets in handen te hebben bij zij verdere realisatie zoals tijdelijke financiering bij de banken, overeenkomst met de eigenaars van de gronden, contracten met aannemers etc. Maar een eenzijdige overeenkomst kan vlug omgezet worden door eenvoudig zijn handtekening te zetten. In een voor hem ongunstige evolutie kan hij gewoon de eenzijdige overeenkomst verwerpen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag