Verkoop helft huis met behoud van vruchtgebruik

4

Verkoop helft huis met behoud van vruchtgebruik

Bo.J
Bo.J
#Regelgeving · 7 jaren geleden

Na het overlijden van mijn grootvader bezit mijn grootmoeder nog de helft van de naakte eigendom van het huis en het vruchtgebruik. Mijn moeder bezit de andere helft. 

Nu zou mijn grootmoeder graag het huis aan mij, haar kleindochter, verkopen. Mijn moeder gaat hiermee echter niet akkoord. Nu is onze vraag: heeft mijn grootmoeder het recht om haar helft van de naakte eigendom aan mij te verkopen met behoud van vruchtgebruik?

Alle reacties

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Volgens mij verliest ze haar rechten (incl. vruchtgebruik) betreffende deze woning, gezien ze dan geen (deelse) eigenares meer zou zijn van dit goed.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Uw grootmoeder is voor de helft van de woning volledige eigenaar. Over dat deel beschikt zij alle rechten, maar aangezien het een onverdeeldheid is geworden (uw moeder beschikt over de overige 50% BE) zal dit een netelige kwestie worden bij het overlijden van uw grootmoeder. U en uw moeder worden dan elk voor de helft volle eigenaar van de woning. Als uw grootmoeder het geld zelf niet nodig heeft kan zij u ook de naakte eigendom schenken,  eventueel in schijven om de 3 jaar, of eenvoudiger u in haar testament laten opnemen voor dat deel van de woning. Maar dat bespreekt u best eens met uw notaris (of degene die de nalatenschap van uw grootvader heeft geregeld).

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

-nvt-

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Er zijn verschillende soorten huurcontracten die je kan afsluiten. Wat houdt zo'n contract in? En hoe kan je een huurcontract stopzeggen? Een overzicht.

Lees meer

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wanneer kies je voor een compromis of voor een wederzijdse koopbelofte? Twee documenten met hetzelfde doel, maar waar zitten de verschillen?

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag