Bouwgebreken en aan te raden stappenplan voor onze specifieke situatie
We hebben eind 2015 een nieuwbouwappartement gekocht. Mid-2018 zitten we nog met enkele problemen/bouwgebreken. De bouwheer en aannemer reageren niet meer op onze verzoeken om de zaken recht te komen trekken. We vroegen on af wat we, in onze specifieke situatie, nu het best doen. Onze situatie is als volgt:
1. Tijdens de oplevering hebben we gemerkt dat een raam niet volledig open ging; het raam, dat van de vloer tot het plafond reikt, komt halvewege vast te zitten tegen grond (de achterliggende reden is het niet waterpas liggen van de vloer en het vlak van het raam). Dit is genoteerd geworden en men is dat uiteindelijk ook komen verhelpen. Een jaar later (eind 2017) doet het probleem zich opnieuw voor. Op e-mail heeft de 'raamspecialist' ook gezegd dat dit probleem zich opnieuw kan voordoen door het niet waterpas liggen van de vloer en het raamvlak.
2. Sinds dit jaar trekt een raam naast het raam dat niet meer volledig open gaat een beetje krom. Er verschijnt daarom een horizontale barst in het raam en we worden geluiden van buiten veel beter gewaar. We maken ons daarom ook zorgen om de isolatie in de winter.
3. De verwarmingsketel valt regelmatig uit in de winter. Er is vastgesteld dat dit niet aan de ketel ligt. Het ligt dus waarschijnlijk aan de schouw (men heeft er al iets aan proberen doen maar het helpt niet). We hebben hiervan tal van correspondenties van via mail.
We dachten nu aan het aanstellen van een specialist die de problemen zou komen vaststellen en dan een aangetekend schrijven sturen naar de bouwheer en de aannemer. Is dit de beste stap die we nu kunnen ondernemen of zijn we al te laat? Verder vroegen we ons ook af hoe we ons kunnen verzekeren dat er een grondige oplossing voor de ramen kan worden geleverd (de aannemer sprak over een stuk afsnijden van het raam maar dat lijkt nogal bricc a brac).



