Druklaag weghalen om vloeropbouw te winnen?

4

Druklaag weghalen om vloeropbouw te winnen?

Tom_As
Tom_As
#Fundering · 7 jaren geleden

Beste,

Even geleden heb ik een huis gekocht. Graag zou ik de gelijkvloers voorzien van vloerverwarming. De huidige vloeropbouw is +-13 cm waarvan de eerste 4 à 5 cm een betonnen druklaag, daarop een 7 à 8 cm uitvullingschape en +- 1 cm tegel. Nu hebben we er reeds alles uitgehaald tot op de dallen (inclusief de druklaag dus). Liefst zou ik nu alle nodige technieken installeren, dan een 5 à 6 cm gespoten pur voorzien, daarop de vloerverwarming leggen, uitvullen met een 5 à 6 cm uitvullingschape en dan afwerken met de gewenste vloer. Nu is mijn vraag: Is het nodig of aan te raden de betonnen druklaag toch terug te voorzien voor de stabiliteit van het huis? In dat geval kan ik echter maar 2 cm PIR-plaat voorzien...

Alvast bedankt voor de reactie.

Mvg, Tom

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Uit uw tekst maak ik op dat de vloeropbouw in feite bestaat uit holle welfsels, een druklaag, chape en vloer. Klopt dat? Is daaronder een kruipruimte of kelder?

Om te voldoen aan de huidige isolatienorm moet de vloerplaat een U-WAARDE hebben van maximaal 0.24W/m2K. Dwz dat er minstens 12cm PUR-isolatie moet gespoten worden. En dat is met vloerverwarming zeker aan te bevelen.

Kan je de vloerplaat aan de onderzijde isoleren met bv 12cm gespoten PUR of isolatieplaten aanbrengen?

0
Tom_As
Tom_As
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

Hallo Hugo,

Alvast heel erg bedankt voor je reactie. Het klopt inderdaad dat de vloer op die manier is opgebouwd. In de betonnen laag zaten echter wel alle nutsvoorzieningen zoals de waterleiding, elektriciteit etc. Dus of dat nu echt een druklaag is weet ik niet zeker... 

Aan de onderkant van de holle welfsels is voor 90% kelder met een hoogte van 2,15m, en voor de rest kruipkelder. Ik zou liefst geen isolatie steken tegen het plafond vermits ik hier dan nog maar een plafondhoogte van +-2m (max) overhoud. Tevens gaat de vloerplaat door tot de buitenmuren waardoor er op die manier toch veel koudebruggen ontstaan? Of is de redenering daar: beter op die manier dan niets? 

De muren zijn momenteel voorzien van 5cm glaswol. Maar het huis is van 1978, dus in welke maten die isolatie nog in orde is, is ook maar de vraag. Hier misschien enkele tips voor? 

In welke mate is de isolatienorm voor verbouwingen tenslotte verplicht en waar kan ik deze terugvinden? Begrijp me niet verkeerd, ik doe het ook liever in een keer goed, maar het moet natuurlijk ook wel haalbaar blijven met mijn budget.

Met vriendelijke groeten, Tom

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Aangezien het blijkbaar gemakkelijk was om de "druklaag" te verwijderen zal het waarschijnlijk enkel uitvulling zijn. Aan de stabiliteit van de woning zal het zeker geen invloed hebben.

Wat nu de isolatie betreft : het is inderdaad mogelijk dat de vloerplaat tot onder de buitengevel komt. Maar het is ook best mogelijk dat deze enkel tot onder het binnenblad van de spouwmuur komt en er daar  een waterkering geplaatst is om te vermijden dat vocht van buiten boven de vloerplaat binnendringt..

Hoe dan ook is volgens mij uw plan om een eerste laag PUR-isolatie van 5-6cm te spuiten goed. Een mogelijk  koudebrug zal zich dan enkel voordoen onderaan het binnenblad van de spouwmuur. Bijkomende isolatie met 8cm PUR is altijd mogelijk in de kelder en hoeft niet onmiddellijk te gebeuren.

Dat de vrije hoogte in de kelder hierdoor verlaagt tot 207cm zou ik erbij nemen.

Als u de laag PUR laat spuiten kan u ook overwegen om tegelijkertijd in de kruipruimte de onderzijde van de vloerplaat met 8cm PUR bijkomend te isoleren (men vraagt wel een minimale vrije  hoogte van de kruipruimte van 80cm om PUR te kunnen spuiten)

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag