Uitkoop broer na erfenis ouderlijke woning

3

Uitkoop broer na erfenis ouderlijke woning

Own
Own
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Vader is reeds lange tijd overleden, moeder 3 maanden geleden. Mijn broer en ik erfden de ouderlijke woning, wij gingen naar de notaris om de Successierechten in orde te laten brengen. Tot aan de dood van moeder heb ik bij haar ingewoond (heb altijd kost en inwoon betaald) ik woon nog altijd in de woning en betaal vanaf het overlijden van moeder betaal ik huur aan mijn, mijn broer vond dat ik de woning maar moest kopen waar ik mee instemde en wat wij ook zeiden tegen de notaris. Afgelopen vrijdag ontvingen mijn broer reeds een kopie van de verkoopakte van de woning zodat wij deze al een konden nalezen en nu donderdag moeten wij de akte reeds gaan ondertekenen, ik van mijn kant ontving hierbij ook een factuur voor de aankoop van de woning welke ik moest betaald hebben voor de ondertekening vd. akte. 

Samengevat; Donderdag moet mijn broer en ik dus de akte gaan ondertekenen, de aankoopsom + registratierechten + erelonen en aktekosten moet ik tegen donderdag betaald hebben, dus als wij donderdag getekend hebben dan ben ik vanaf dan eigenaar. Maar... De notaris heeft de documenten van de successierechten nog niet volledig in orde gebracht, derhalve hebben wij deze nog niet ondertekend en heeft de notaris de aangifte dus nog niet ingediend. 

Nu stel ik mij de vraag, Wie gaat de successierechten op de woning moeten betalen? Normaal is dit 1/2 voor mijn broer en 1/2 voor mij, maar aangezien ik vanaf donderdag wettelijk de eigenaar ben van de woning vrees ik de successierechten volledig te mijne laste zullen komen omdat de notaris pas na de verkoop van de woning de successierechten gaat indienen, kan dit? Ik ben in deze materie een echte leek en stel mij ook nog volgende vraag... In de verkoopakte vermeld de notaris ook dat mijn broer Afstanddoener is en ik Afstandhouder ben, betekend dit dat mijn broer afstand doet van de erfenis, dus deze in feite niet aanvraad? Want dan moet ik sowieso alle successierechten betalen omdat ik dan zogezegd de volledige woning erf, echter dit klopt dan ook weer niet want ik koop mijn broer zijn helft en betaal hem zijn helft toch? Allemaal moeilijk voor mij ;-)

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3489 Andere particulier
6 jaren geleden

De afstandsdoener is notarischinees voor hij die afstand doet van het onroerend goed.  Jij bent de houder.

Jij betaalt de notaris, registratie en de overeengekomen prijs.  Vanaf het verlijden van de akte betaal jij ook alle kosten volledig ipv voor de helft (brand, onroerende voorheffing) en stopt de betaling van de halve huur die jij aan je broer betaalde sinds het overlijden van de tweede ouder.  De notaris verrekent normaliter de onroerende voorheffing.  Dat jij inwoonde bij leven wordt NOOIT verrekend.  Dat was een beslissing van uw ouders inkluis de grootte van de vergoeding die je daarvoor betaalde.

Je broer zal inderdaad nog zijn helft van de successie op het huis moeten betalen.  Da s op 25% van de waarde omdat je al de helft (in blote eigendom) erfde bij t overlijden van de eerste ouder.  Als er maar 1 huis was is dit niet veel.  (Elk 1.500€ op de eerste 50.000, 9% op het deel daarboven (30% boven de 250k€ maar dan heb je een kasteel gekocht)

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

De nalatenschap  valt open op de dag van overlijden. De successierechten worden berekend op basis van de bezittingen van de overledene op de dag van overlijden. Alle  transacties onder de erfgenamen na het overlijden hebben geen effect op de successierechten. Elke erfgenaam is zijn deel op de erfenisrechten verschuldigd. Aangezien het een onverdeeldheid betreft betaal je  2.5% registratierechten op  het overeengekomen bedrag met de verkoper maar vermoedelijk ook nog eens verdelingsrecht van 2,5%  op de totale waarde van het pand omdat u de totaliteit verwerft. Als u  bv een  0.5%  op naam van kinderen zet , is er geen  verdelingsrecht van 2.5% op de totale waarde van het onroerend goed. omdat de totaliteit niet hersteld is. Bespreek het eens met uw notaris, maar ik heb dat zo begrepen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

SOS bouwgrond: eerste hulp bij minder ideale percelen

Heb je een bouwgrond op het oog die verre van ideaal is? Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn. Met deze oplossingen maak je er een droomperceel van.

Lees meer

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag