Uitkoop broer na erfenis ouderlijke woning
Vader is reeds lange tijd overleden, moeder 3 maanden geleden. Mijn broer en ik erfden de ouderlijke woning, wij gingen naar de notaris om de Successierechten in orde te laten brengen. Tot aan de dood van moeder heb ik bij haar ingewoond (heb altijd kost en inwoon betaald) ik woon nog altijd in de woning en betaal vanaf het overlijden van moeder betaal ik huur aan mijn, mijn broer vond dat ik de woning maar moest kopen waar ik mee instemde en wat wij ook zeiden tegen de notaris. Afgelopen vrijdag ontvingen mijn broer reeds een kopie van de verkoopakte van de woning zodat wij deze al een konden nalezen en nu donderdag moeten wij de akte reeds gaan ondertekenen, ik van mijn kant ontving hierbij ook een factuur voor de aankoop van de woning welke ik moest betaald hebben voor de ondertekening vd. akte.
Samengevat; Donderdag moet mijn broer en ik dus de akte gaan ondertekenen, de aankoopsom + registratierechten + erelonen en aktekosten moet ik tegen donderdag betaald hebben, dus als wij donderdag getekend hebben dan ben ik vanaf dan eigenaar. Maar... De notaris heeft de documenten van de successierechten nog niet volledig in orde gebracht, derhalve hebben wij deze nog niet ondertekend en heeft de notaris de aangifte dus nog niet ingediend.
Nu stel ik mij de vraag, Wie gaat de successierechten op de woning moeten betalen? Normaal is dit 1/2 voor mijn broer en 1/2 voor mij, maar aangezien ik vanaf donderdag wettelijk de eigenaar ben van de woning vrees ik de successierechten volledig te mijne laste zullen komen omdat de notaris pas na de verkoop van de woning de successierechten gaat indienen, kan dit? Ik ben in deze materie een echte leek en stel mij ook nog volgende vraag... In de verkoopakte vermeld de notaris ook dat mijn broer Afstanddoener is en ik Afstandhouder ben, betekend dit dat mijn broer afstand doet van de erfenis, dus deze in feite niet aanvraad? Want dan moet ik sowieso alle successierechten betalen omdat ik dan zogezegd de volledige woning erf, echter dit klopt dan ook weer niet want ik koop mijn broer zijn helft en betaal hem zijn helft toch? Allemaal moeilijk voor mij ;-)