3

Lucht Water warmtepomp Vaillant arotherm of Arotherm split

Dafke12
Dafke12
#Hernieuwbare energie · 6 jaren geleden

Help aan iemand,

ik zelf ben niet technisch aangelegd en zou graag in verstaanbare taal van iemand te horen willen krijgen wat het juist verschil is tyussen een Arotherm en Arotherm Split.Zal even de situatie schetsen.

Wij bouwen sleutel op de deur en zijn dus beperkt tot het merk Vaillant. Op gelijkvloers en 1 ste verdiep komt vloerverwarming en op de zolder een ventillo convector. Dit alles op de warmtepomp van Vaillant.De instalateur raadt me de Arotherm aan met een Unitower van 184L voor saniatair warm water. Toen ik vroeg of een arotherm split met een unistor combinatie niet kon kreeg ik geen uitleg enkel dat dit systeem me iets meer dan 6000euro meer zou kosten. Hoger kostprijs kwam doordat hij iets moest doen voor de condens of zoiets. Is er iemand op dit forum dat me in gemakkelijk mensentaal een uitleg kan geven voor deze systemen aub? Is een buffervat van 184L niet wat weinig voor 3 personen(waaronder 2 vrouwen)

https://www.vaillant.be/consumenten/producten/arotherm-monobloc-836.html

https://www.vaillant.be/consumenten/producten/unitower-31808.html

https://www.vaillant.be/consumenten/producten/arotherm-split-62912.html

hopelijk kan iemand mij echt helpen.

Alvast bedankt op voorhan allemaal.

Mvg,

Dave

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Het grote verschil tussen een monoblock- en een spltsysteem is waar de koeltechnische elementen zich bevinden:

In een splitsysteem bevinden de koeltechnische elementen zich gespreid tussen buitenhuis en binnenhuis. Dit wordt vooral gedaan bij een grote afstand van de buitenunit tot het technisch lokaal in het huis of als men werkt met multisplit ventiloconvectoren (verspreid over het huis) waar het koeltechnisch binnengedeelte zich in iedere convector bevindt. Bij splitsysteem en vloerverwarming blijft al het verwarmingswater binnen de beschermderuimte van het huis (binnenshuis).

Bij een monoblocksysteem zijn alle koeltechnische elementen en de circulatiepomp van de verwarming buitenshuis (in het monoblocksysteem). Dit kan geen kwaad als de verwarmingsleidingen met (chauffage)water goed geïsoleerd zijn en als  de monoblock zich niet te ver bevindt van de buitenmuur en van de verwarmingsverdelers en de SWW boiler (binnen in de beschermde ruimte). Er bestaan ook ventiloconvectoren (in dit geval grotere radiatoren met ventilator) voor monoblocksystemen.

Omdat alle koeltechnische elementen, inclusief het koelmiddel, in de fabriek zijn gemonteerd, kan een monoblocksysteem ook door een verwarmingsinstallateur zonder koeltechnisch certificaaat of een zeer goede doe het zelver worden geplaatst, wat niet het geval is voor een splitsysteem waar er koeltechnische ledingen naar binnen lopen en waar een gevormde (gecerticeerde) koeltechnicus vereist is om de dichtheid van het systeem te controleren en het systeem op te vullen met de juiste hoeveelheid koelmiddel.

Beide systemen kunnen evenveel opbrengen en hebben gelijkaardige rendementen. Het uiteindelijk rendement van een monoblocksysteem zal meer afhangen van de afstand buiten en de afstand tot verdelers en boiler, van de warmwaterleidingen en hoe goed deze warmwaterleidingen geïsoleerd zijn. Dit potentieel verlies bestaat niet met een splitsysteem omdat er enkel koeltechnische leidingen buiten zijn.

Dus voor mij hangt de keuze af van hoever uw buitenunit van een buitenmuur afstaat en van hoever deze plaats gelegen is van uw SWW warmwaterboiler en uw verdelers van de vloerverwarming/ventiloconvectoren.

Wat betreft de inhoud van uw SWW boiler. Dit kan enkel bevestigd worden als u weet hoeveel SWW u gebruikt en welke t° er nodig is om uw comfort te garanderen. Een SWW t° van 45°C (mijn SWW t°) heeft het voordeel dat het verbruikvan de warmtepomp vermindert, dat er geen kalkvorming ontstaat (ontstaat vanaf 53°C) e dat bij rgelmatig gebruik (meer dan eens per week) er ook geen legionellavorming te vrezen valt. Als iedere gebruiker elke dag (gelijktijdig of opeenvolgend) een bad neemt en/of een regendouche en/of massagedouche neemt zal natuurlijk het volume van 184 l water niet genoeg energie kunnen bevatten om uw SWW comfort t° te garanderen. De boiler en de combinatie met de elektrische spiraal in de boiler, bevat wel genoeg energie om opeenvolgende 3 of zelfs 4 douches met een normale goede spaardouchekop te nemen. Daarom is het belangrijk om eerst uw verbruik en de gewoontes te kennen vooraleer iemand hierover een gefundeerde uitspraak kan doen.

En wil je wat meer te weten komen, dan kan je eens kijken op de link: https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/lucht-water-warmtepomp/

En die extra 6000 Euro en condensatie: Ik zie geen enkel verband dan dat de installateur misschien geen gecertifiëerd koeltechnicus is ... uit te zoeken.

0
Dafke12
Dafke12
0 1 Bouwer
6 jaren geleden

Beste,

bedankt voor uw antwoord. Heb een foto bijgevoegd. Het komt op het plat dak vanboven en de bineninstalatie is juist achter het dak op de zolder. 

Alvast nogmaals bedankt voor je antwoord

mvg,

Dave

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/52741/60ac21a8-b805-4d96-a74e-18b8f112cfa0.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d08c6e67388cc9762581077bec92d211
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag