Het risico bestaat de het nieuwe beton niet zo goed hecht aan het bestaande. Om die reden zal men enkele voorzorgen nemen om te vermijden dat er toch waterinfiltratie via het scheidingsvlak binnendringt. Hetzelfde probleem had je in feite ook met de onderschoeiing van de bestaande muren en daar is naar ik aanneem niets extra gebeurd om waterinfiltratie te voorkomen. Anderzijds heeft u blijkbaar ook geen last van het grondwaterpeil. Mijn inziens heeft het in het huidig concept weinig zin om extra voorzieningen te treffen. Ook de hechting en dichting van de kimplaat in de bestaande wanden met siliconen is een pleister op een houten been.
Om een 100% waterdichte kelder te bekomen moet je ook nieuwe betonnen zijwanden plaatsen, met verankering van horizontale en de verticale wapening, zodanig dat je werkelijk een betonnen bak bekomt in een geheel. Dan heeft een kimplaat (metaal) zin. Als deze niet in 1 stuk kan geplaatst worden voorzie een overlapping van minstens 50cm met een tussenruimte van 3-4 cm zodat de spleet goed kan gevuld worden met beton. Maar u zal er waarschijnlijk niet voor te vinden zijn om bijkomende verticale betonnen wanden te plaatsen van 25cm dikte.
Maar alles helpt dus als u een kimplaat plaatst vermindert dit de kans op waterinfiltratie, een zwelband wordt steeds aan de uiterste kant geplaatst, maar ik vermoed dat dit weinig zal bijbrengen.
Vreest u voor waterinfiltratie, gelet op het mogelijk grondwaterniveau , dan doet u er beter aan de binnenwand van de kelder te voorzien van een waterdichte bezetting, met eventueel inox wapeningsnet, en van voldoende dikte.