Ik heb het zelf lang geleden eens gedaan voor een ketel van 24 kW die meer dan 6 m van de gasmeter hing, ook 1 m erboven en één ruime bocht (gemaakt met buigtang, dus geen knie) en ik herinner me dat 15 mm daarvoor te weinig was en 22 mm was OK en die ketel werkt nu al jaren naar behoren. Maar was dus wel 24 kW.
Je moet echt eens googlen en alle resultaten eens bekijken. Kijk ook eens naar Excel in bijlage waar je misschien wel wat kan mee aanvangen (ooit gedownload maar zeker voor een stuk beveiligd/geblokkeerd).
Indien je de leiding achteraf ook nog kan vervangen, zou ik in eerste instantie zeggen : gewoon proberen met betsaande leiding. Ik deed gisteren via de link in mijn vorig bericht een grove simulatie van je situatie en ik kwam uit op ongeveer 0,5 mbar drukverlies. Zonder je 1 m hoogteverschil maar indien verbruiker hoger staat dan is dit een vermindering van drukverlies want aardgas is lichter dan lucht (propaangas niet).
Voorts heb je op je kookplaat zelden alle pitten op vol vermogen en ik kan me inbeelden dat, als je boven de 9 kW verbruikt, je er niet verder dan 2 m vanaf bent en dus kan ingrijpen indien nodig.