Beste RR,
Als je schrijft:
[A] - 1kWh in 1 uur en niet 1kW in 1 uur
[B] - 1kWh/h en niet 1kW/h
---------------
Dan schrijf ik:
[A} 1kWh dan is dit reeds 1kW gedurende 1 uur.
[B] Na jouw aanduiding wordt dit wiskundig "1kWh/h na wiskundige bewerking = 1kW, want h gedeeld door h=1 dus 1kW maal 1=1kW.
Het uur (h) is er afgehaald h/h=1 ergo 1kWxh/h=1kW.
Ik schreef "Dus 1000W in een uur (=1kWh) kan ook met 250W gedurende 4 uur, of 500W in 2 uur. Laat dit eerst duidelijk zijn."
OK Het zou inderdaad duidelijker kunnen zijn te schrijven "1kW gedurende 1 uur = 1kWh". Voor het voorbeeld van het deel 250W had ik het wel al gedaan ;-)
Laat dit dan worden:
"Dus 1000W gedurende een uur (=1kWh) kan ook met 250W gedurende 4 uur, of 500W gedurende 2 uur. Laat dit eerst duidelijk zijn."
---------------
Verder schrijf je ook:
Je zegt toch ook niet ik rij met een snelheid van 100km maar 100km/h en ik heb gisteren 50 km/h ver gefietst maar 50km gefietst.
Vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat die h in die kWh staat.
- Als je 10km/h rijdt heb je 10km afgelegd in de tijdspanne van 1 uur
- Als je 10kWh/h of 10kW afneemt heb je 10kWh afgenomen in de tijdsspanne van 1 uur
---------------
Awel dat is nu een vraag uit het lager onderwijs: Als een trein 100km/u rijdt, hoever rijdt die trein dan in 30 minuten?
Toch simpel? dat is de omgekeerde bewerking. Van afgelegde afstand in een gegeven tijd naar de snelheid van het moment.
De wiskundige notatie (schrijftaal) versus de gesproken taal of een geuniformeerde notatievorm in een specifieke technologieleer.
En nee het is niet omdat er een h in de notatie staat.
Die notatievorm (Wh) werd toendertijd opgesteld en komt uit het Engels waar h dan voor "hour" staat en het opgenomen vermogen als Wh "geschreven" wordt. Dat een zuiver wiskundige notatie er anders kan uitzien kan wel correct zijn, maar we handhaven het nu eenmaal zoals het in de elektriciteitsleer wordt weergegeven. Je kan en mag lezen Wattuur, Watt in een uur, Watt per uur,.. allemaal hetzelfde. Je betaalt er evenveel voor.
===========
En ik had gehoopt het niet te (moeten) doen, maar een opfrissing van de theorie dringt zich aan.
Deel 1 DC en resistieve belasting
Het is correct te stellen dat onderstaande (vereenvoudigde) theorie van deel 1 correct is wanneer we werken met:
- Gelijkstroom (DC - Direct Current)
- Wisselstroom (AC - Alternating Current) met zuiver "resistieve" of een Ohmse belasting.
Gebruikte Eenheden:
Spanning U in Volt
Stroom I in Ampere
Tijd t in seconde (maar wanneer we hier verder spreken gaan we uit dat we altijd 60 sec = 1 uur als meetwaarde gebruiken)
Vermogen P in Watt
Energie E in Wh
Nota:
- Sommige literatuur/landen gebruiken in formules voor Spanning ook wel eens V (Engels Voltage), maar doorgaans is U aan de overhand in gebruik, dus doe ik het ook.
- Voor de leesbaarheid gebruik ik "/" voor "gedeeld door" en "x" voor "maal", maar voor dit laatste kan je in literatuur ook ofwel een punt "." of niets terugvinden. Al naargelang de (wiskundige) voorkeurnotatie van de presentator of de schrijver.
P=UI of U.I of UxI
De leer:
VERMOGEN P=UxI in Watt (W)
ENERGIE E=Pxt in Wattuur (Wh)
P is wat het toestel aankan, de kracht zeg maar.
E is wat het toestel aan kracht (P) zal opnemen (of verbruiken) gedurende een de bepaalde tijd.
Het vermogen van een toestel wordt berekend als:
P=UxI (men kan ook U of I invoeren als respectievelijk IxR of U/R
Nota-
Energie wordt gemeten in een verbruiksperiode van 1 uur. Maar als je dit perse wil uitdrukken in seconde, wiskundig kan dat, maar het is geen praktische waarde om met te werken. Vandaar een uur.
Deel 2 AC met niet resistieve belasting
Gebruikte Eenheden: Als Deel 1 maar met bijvoeging van:
Actief Vermogen in W
Schijnbaar Vermogen in VA
Arbeidsfactor cosφ Cosinus-phy (φ=kleine Griekse phy) zonder eenheid. Waarde 0 tot 1
De leer:
Actief Vermogen P=UxIxcosφ in W. (het wordt dit dat we zullen gebruiken voor berekeing van Energie)
Schijnbaar Vermogen P=UxI in VA
Men spreekt hier duidelijk over VoltAmpere en niet over Watt ter onderscheiding van "niet resistive belastingen" bij wisselstroom. Voor de diehards, stroom en spanning kunnen dan gaan voor of naijlen op elkaar.
Kijk maar eens op een transformator of een elektrische motor daar vindt je VA voor vermogen. Niet altijd, maar dikwijls wordt ook dan de cosφ vermeld.
Nota:
- De cosφ is een correctieve parameter in de berekening van "schijnbaar vermogen" naar "nuttig vermogen". Dit verschil in vermogen onstaat bij faseverschuiving tussen stroom en spanning bij inductieve belastingen met AC.
Vermogen (W) en Vermogen (VA) niet altijd over dezelfde kam scheren.
Je kan eigenlijk stellen dat Vermogen de potentiele kracht van een toeastel is en dat Energie de kinetiesche kracht is van een toestel dat in werking is (arbeid) verbruikt.
Er is duidelijk onderscheid type spanning (DC-AC) en tussen type belasting (resistief, capacitief, inductief). Neem een wasautomaat, daar zit een combinatie in van resistieve (verwarmingselement) en inductieve (trommelmotor, wegspoelmotor).
En niet vergeten zodra we dan ook nog de frequency (Hz) gaan in acht nemen wordt het er alleen maar veel complexer op. En dan moet ik ook nog de lengte en dikte van het medium gaan inrekenen. Medium dat is type kabel.
Je hoort het wel al. Het is allemaal niet omwille van wat ampere, volt of watt. Elektriciteitsleer is een taaie maar zeer interessante materie. Ben er al meer dan 40 jaar met bezig in beroepsomgeving en nu in pensioen en nog altijd met evenveel interesse en passie.
Dus RR en beste volgers, ik sta voor mijn uitleg die ik in een eerdere reactie heb gegeven. Die heb ik er nu nogmaals op nagelezen en die is correct.
En nee ik ben niet op mijn teen getrapt :-). Ik wil gewoon klaarheid en correcte informatie en woordgebruik brengen.