Laadpaal wagen plaatsen geschikt aantal ampere stoppenkast?

11

Laadpaal wagen plaatsen geschikt aantal ampere stoppenkast?

Hetlijk2
Hetlijk2
#Elektriciteit · 1 jaar geleden

hallo allemaal,

ik zou graag een fase 1 32a 7.4 kw laadpaal willen zetten. Maar mijn vraag was of ik dan nog wel genoeg stroom voorhanden zou hebben voor bijvoorbeeld mijn wasmachine of dergelijke?

ik heb momenteel een 40a zekering in mijn stoppenkast. En mijn hoofdzekering is 63a op mijn digitale meter. Welk is de beste oplossing dat ik kan doen? Alvast bedankt.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90075/img9148.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fbf1fac752001b8cd889351161d59433https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90075/img9149-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=4af3af4f2d60364f23e62efa4433239chttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90075/img9133-1.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fdaa69c3101476d4b04ad404f2dd3f55

Alle reacties

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

Dat kan perfect. Jij hebt een heel zware aansluiting, 63A / 14,5kVA en hoeft dus hoogstwaarschijnlijk zelfs geen loadbalancing te plaatsen tenzij je al bijzondere zware verbruikers zou hebben. 

Je plaatst een type B 30mA/40A aardlekschakelaar en 32A automaat direct erachter (aansluiten voor huidige 300mA aardlekschakelaar) waarop je een kabel naar de laadpaal aansluit. 3G6 of eventueel 5G6 als je ooit van plan bent om naar 3 fasen om te schakelen. Leg ook een UTP en SVV. Afhankelijk van het merk/model heb je die soms nodig voor loadbalancing, internetcommunicatie, ... 

Een alternatief is een laadpaal kopen met ingebouwde 6mA DC detectie. Je hoeft dan geen dure type B aardlekschakelaar te plaatsen maar een gewone type A die je achter de 300mA hoofdaardlekschakelaar kan aansluiten. 

Je kast zit blijkbaar wel al propvol. Ofwel een lege bijplaatsen ofwel verschillende automaten vervangen door smalle. Laatste is duur. 

Er is wel iets vreemds aan jouw kast. Is die installatie ooit gekeurd? Die 63A automaat in de meterkast vereist een 63A aardlekschakelaar terwijl die maar 40A is. Dat is een inbreuk en als je die laadpaal laat keuren gaan ze daar hoogstwaarschijnlijk over vallen. Vervangen dus.

0
Witte300
Witte300
3 24 Verbouwer
1 jaar geleden

Idd. Er klopt iets niet. Zoals hierboven beschreven heb je een 63A in de meterkast. Dan moet je ook 63A aardlekschakelaars hebben. 

Ik heb zelf een laadpaal met een ingebouwde 6mA DC detectie zodat je geen Type B aarlekschakelaar moet zetten want deze zijn redelijk prijzig. 

Voor de rest een aparte aardlekschakelaar 30mA en een zekering van 32A voorzien. Ik zou zeker een 5G6 kabel voorzien. Je weet maar nooit als je ooit overschakeld naar 3 fasen. Ook zoals hierboven beschreven een utp en SVV zou ik ook klaar leggen. 

0
Hetlijk2
Hetlijk2
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Hey,

allemaal bedankt voor jullie antwoorde. Meterkast vooraan is geplaatst na de keuring door fluvius. Misschien daarom?

ik ga vandaag 63a 300ma& 30ma en 40a automaat bestellen dat ik zeker genoeg heb zo is het goed dan eh? Op die 40a zekering sluit ik dan de paal aan en een licht voor in de garage dit moet wel kunnen eh?

groetjes

Quincy

0
Hetlijk2
Hetlijk2
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Dat kan perfect. Jij hebt een heel zware aansluiting, 63A / 14,5kVA en hoeft dus hoogstwaarschijnlijk zelfs geen loadbalancing te plaatsen tenzij je al bijzondere zware verbruikers zou hebben. 

Je plaatst een type B 30mA/40A aardlekschakelaar en 32A automaat direct erachter (aansluiten voor huidige 300mA aardlekschakelaar) waarop je een kabel naar de laadpaal aansluit. 3G6 of eventueel 5G6 als je ooit van plan bent om naar 3 fasen om te schakelen. Leg ook een UTP en SVV. Afhankelijk van het merk/model heb je die soms nodig voor loadbalancing, internetcommunicatie, ... 

Een alternatief is een laadpaal kopen met ingebouwde 6mA DC detectie. Je hoeft dan geen dure type B aardlekschakelaar te plaatsen maar een gewone type A die je achter de 300mA hoofdaardlekschakelaar kan aansluiten. 

Je kast zit blijkbaar wel al propvol. Ofwel een lege bijplaatsen ofwel verschillende automaten vervangen door smalle. Laatste is duur. 

Er is wel iets vreemds aan jouw kast. Is die installatie ooit gekeurd? Die 63A automaat in de meterkast vereist een 63A aardlekschakelaar terwijl die maar 40A is. Dat is een inbreuk en als je die laadpaal laat keuren gaan ze daar hoogstwaarschijnlijk over vallen. Vervangen dus.

Ik ga die twee zekeringen verwisselen door 63a a 300ma en 30ma en dan nog een automaat 40a aansluiten en daar de laadpaal kabel op. Dan moet het toch wel inorde zijn niet?🥴 ik heb in mijn kast nog plaatst voor 1 automaat boven.

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
1 jaar geleden

Dan zal je in de garage een kast moeten plaatsen en een laadpaal moeten kopen met 6mA DC detectie. 

0
Hetlijk2
Hetlijk2
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Geen probleem oke. Ja ik heb momenteel de twee diffrentieels verwisseld met 30ma en 300ma mag ik op die huidige 30ma 63a een 40a automaat op aansluiten en die dan naar de laadpaal ? Dit is oke zo voor de keuring?

0
Hetlijk2
Hetlijk2
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Dan zal je in de garage een kast moeten plaatsen en een laadpaal moeten kopen met 6mA DC detectie. 

Ik wou eens horen wat jij van mijn oplossing vond of dit mag of niet? Ik heb gekozen om toch een 3g6 kabel maar wil graag ook op dezelfde kabel een stopcontact aansluiten wat is de juiste manier voor de keuring? Sommige zeggen een extra kabel trekken maar dit is veel werk ongveer 25 meter...

0
Kris M
Kris M
594 3487 Andere particulier
1 jaar geleden

Mag maar je moet wel een zekeringkastje bijplaatsen met daarin een 20A automaat.  Na zekeringkastje met 2,5 mm2 naar stopkontakt.  

0
Hetlijk2
Hetlijk2
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Mag maar je moet wel een zekeringkastje bijplaatsen met daarin een 20A automaat.  Na zekeringkastje met 2,5 mm2 naar stopkontakt.  

Oke top. Ik heb van de 63a 30ma een kabel getrokken naar garage en daar sluit ik die aan op een 40a diffrentieel zekering en van die zekering naar de laadpaal en van de 40a diff een een kabel naar een automaat 20a en dan een kabel 2.5mm oke top. Ga ik het zo doen. Dankjewel voor de response

0
Hetlijk2
Hetlijk2
0 12 Andere particulier
1 jaar geleden

Hey mensen. Ik heb alles geplaatst vandaag is dit goed aangesloten of wat denken jullie?

zie bijlage

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90244/img9357.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d51429f2418b477cc9fd7d1b22ff34bfhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90244/img9354.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=1fcfed71c6556201d4f2c3ffc83af750https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90244/img9349.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=5b575138698913c36887dc90c4b052bdhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90244/img9355.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=2d159028b5849895f3a4b64cce7e77d0https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/90244/img9351.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9ce391a0035c4b5b10dc1ee7f2cfab1c
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.

Lees meer

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.

Lees meer

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag