4

Ontstopping waterafvoer

Herman L.
Herman L.
#Sanitair · 13 jaren geleden

Verstopping waterafvoer in appartementsgebouw, met in laatste ½ jaar 2x wateroverlast bij bewoner +1/linkerzijde, gaf reeds 2x aanleiding tot ontstopping/ruiming riolen in linkerzijde van het appartementsgebouw. Om toekomstige verstoppingen te voorkomen en oorzaak te kennen, worden nu o.a. sodaspoelingen en onderzoek met camera in linkerzijde gebouw overwogen.

Het appartementsgebouw is 20 jaar oud, telt 8 appartementen (4 links en 4 rechts), 6 eigenaars en 2 huurders.

Vraag 1:  Is soda (1x/maand per appartement door toilet spoelen bijvoorbeeld) voldoende om verstopping te voorkomen?

Vraag 2 : Wie moet voornoemde kosten van 1) ontstoppingen en 2) camera-onderzoek betalen (huurder en/of één of meerdere eigenaars)?

Alle reacties

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
13 jaren geleden

De grootste boosdoeners voor afvoerverstopping zijn de poeders voor was- en vaatwasmachines. Voor wassen gebruiken we meestal een vloeibaar middel, voor vaatwassen zijn het blokjes, dus eerder geperst poeder. Ik heb na ongeveer 15 jaar (woning gebouwd in 1995) een serieuze verstopping gehad in de afvoer van de keuken, in het gedeelte met diameter 110 mm onder de fundering. Heb dat toen uiteindelijk vrij gekregen via toezicht-T-stuk met schroefdop op de 110 mm buitenshuis en met behulp van Kärcher rioolreinigingsset. Moest wel deel betonklinkers rond huis opbreken, maar gelukkig had ik indertijd een aantal van die toezicht-T-stukken geplaatst! Wel ongelofelijk welke serieuze brokken aangekoekt poeder ik daar toen uitgehaald heb, een hele emmer vol! Heb toen dan ook in de keuken onder het aanrecht een toezicht-T-stuk 40 mm met schroefdop gemonteerd wat me toelaat om vanaf daar met de rioolreinigingsset doorheen de buizen en vrij ver (heb een slang van 7,5 m en één van 15 m) tot in de 110 mm te gaan. Doe dat nu preventief als ik mijn Kärcher eens 'boven haal' : de mogelijke ophopingen zijn dan nog zeer beperkt en worden zo weggespoeld.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Ten eerste. Ben aan verbouwing elders bezig en ik voorzie een aantal toezicht-T-stukken met schroefdop. Doen! Kost bijna niets en kan je later heel veel moeite besparen.

Ten tweede. Verstopping en aankoeking gebeurt vooral door poeders.

Ten derde. De ophoping begint zich steeds te vormen aan de binnen-naad van een buis (moffen, bochten, T- en Y-stukken, enz.), de enige plaatsen waar die buis van binnen niet volledig glad is. Eenmaal zich een ophoping vormt, groeit ze steeds sneller tot er een verstopping van komt. Regelmatig de nog kleine ophopingen preventief wegspoelen door middel van een rioolreinigingsset is de boodschap.

0
CyclingGirl
CyclingGirl
0 1 Andere particulier
7 jaren geleden

Heel interessant advies. Dank u Bruno 9308!

0
STONEPLUS
STONEPLUS
2 35 Andere professioneel
7 jaren geleden

Beste,

misschien kan het helpen, misschien niet.

Wij verdelen een super goede ontstopper mondo strong.
extreem goede resultaten.

eerst grondig aanpakken met product, maar nadien op de diverse plaatsen maandelijkse kleine hoeveelheid gebruiken.
doet wonderen.

als bijkomende vragen kan je mij steeds contacteren

info@stoneplus.eu

product is te koop via onze e-shop
https://www.stoneplus.be/products/mondo-strong-ontstopper-1-liter?variant=36330919242

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo filter je regenwater: van werking, soorten filters tot de prijs en het onderhoud

Zo filter je regenwater: van werking, soorten filters tot de prijs en het onderhoud

Regenwater kan je recupereren als je het eerst filtert. Welke regenwaterfilters zijn er? Hoe onderhoud je een filterset en wat is de prijs?

Lees meer

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Douchen met regenwater: mag het en waarop moet je letten?

Regenwater kan je gebruiken voor een aantal huishoudelijke taken, maar mag je ook douchen met regenwater? En waar moet je dan op letten?

Lees meer

Stinkt het regenwater uit je regenwaterput? Dit kan je doen bij geurhinder

Stinkt het regenwater uit je regenwaterput? Dit kan je doen bij geurhinder

Heeft het regenwater een troebele kleur of vind je dat het regenwater stinkt? Dat kan verschillende oorzaken hebben. Wij lijsten ze voor je op.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag