5

Maximum gewicht vloer

Wesley
Wesley
#Fundering · 13 jaren geleden

Hi all

Weet iemand hoeveel kg een vloer uit gewapend beton maximaal kan dragen ? Graag had ik een kamer op 1ste verdiep ingericht als fitness kamer. Het fitness apparaat weegt (met gewichten) ongeveer 200 kg, maar met eigen gewicht zit ik al tegen 300kg.

Het huis is gebouwd in de jaren 60 en de vloer bestaat uit een gewapend beton van zowat 20cm dikte (op zicht berekend).

Zelf ben ik niet thuis in bouwwerk dus als ik belangrijke informatie vergeten ben, laat me dat dan ook gerust weten !

Many thanks in advance

Wesley

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
13 jaren geleden

Met de opgegeven informatie kan er geen direct  antwoord worden gegeven.

De dikte van de betonplaat zou 20cm zijn. In die periode was 12cm dikte eerder de regel,, vermoedelijk heeft u de bovenliggende chape of vloer meegerekend + bepleistering. Bepalend is ook de wapening van de betonplaat (wat moeilijk te achterhalen is) en de afstand die de betonplaat moet overbruggen (tussen de onderliggende steunmuren).

Een belasting van 300kg per m² is nu ook weer niet overdreven veel (drie volwassen personen bij elkaar).

Als men normaal stapt, loopt of eens springt op de betonplaat kan ook al een idee geven over de stevigheid van de plaat (trillingen).

0
Tetyana
Tetyana
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Hallo,

Mijn huis is in 1940 gebouwd en ik heb geen idee van welke materiaal zijn vloeren gemaakt en welke gewich kunnen zij dragen. Ik heb net verschillende massieve meubelen  uit teak hout gekocht (1 meubelstuk wiegt rond 600-620kg). Weet iemands soms welke vloeren hebben zij in de jaren 40 gemaakt (uit betoon?, hoe dick?) en welke gewicht kunnen deze dragen?

Bij wie moeten eigenlijk voor deze informatie terecht - bij een architect of bowfirma? Ik ben zeer ongerust geworden toen ik hoorden hoeweel die kasten wiegen. En ik heb redelijk veel meubelen gekocht.

Alvast bedankt!

Groeten,

Tetyana

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

De draagkracht van een betonplaat wordt door verschillende factoren bepaald. 

Wat is de te overbruggen afstand - van draagmuur tot draagmuur.

De effectieve dikte van de betonplaat telt, chape en vloer niet meegerekend. In die jaren was 12cm betondikte de gangbare norm. 

De aanwezige wapening in het beton speelt ook een grote rol en is niet eenvoudig vast te stellen.

De samenstelling van het beton, in die tijd waren er nog geen normen, dus is het gissen.

Hetgeen u wel eens kan doen is nagaan of de betonplaat doorzakt. Span aan de onderzijde (plafond) een koordje van muur tot muur en zie na of het plafond doorzakt in het midden.

Huidige betonconstructies hebben een draagkracht van ongeveer 200 kg/M2. Bij lichtere (oudere) constructies zal 100kg/M2 reeds een maximum zijn. 

Maar dit moet allemaal met een korreltje zout genomen worden: dit betekent niet als u met 3 volwassen personen op 1 M2 staat, u door de betonplaat gaat vallen. 

Indien de betonplaat overbelast is zal deze na verloop van jaren beginnen doorzakken.

Hetgeen u altijd kan doen is de vloer overbruggen met 2 stalen balken waarop dan de toestellen worden gemonteerd. Er is dan wel een opstapje van misschien 15 cm.

0
Tetyana
Tetyana
0 2 Andere particulier
7 jaren geleden

Dag Hugo,

Heel vriendelijk bedankt voor de uitleg!

Groeten,

Tetyana

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Vochtige kelder aanpakken: kelderbekuiping vs. kelderdrainage

Nat weer kan voor vochtige kelders zorgen. Vochtexpert Michel Jans legt uit hoe je een vochtige kelder aanpakt.

Lees meer

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kelder waterdicht maken: dit zijn de methodes en hun kostprijs

Je kan je kelder op twee manieren waterdicht maken: langs de buitenkant of langs de binnenkant. Ontdek alle methodes en hun kostprijs.

Lees meer

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Barsten in de muur door droogte? Nieuwe kaart toont risicogebieden in Vlaanderen

Scheuren en barsten in de muur door droogte? Ontdek met de nieuwe gevoeligheidskaart of jouw woning in een risicogebied ligt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag