Vorige week vierde keukenbouwer Eggo zijn tienjarig bestaan. De Belgische fabrikant, een van de marktleiders op onze markt, zet meer dan ooit in op digitale snufjes om zijn keukens aan de man te brengen. Wij testten drie digitale tools in de nieuwe toonzaal in Waver, een van de 53 verkooppunten van Eggo in ons land.
1. HD-fotoweergave
Jouw toekomstige keuken haarscherp in beeld op een grootscherm-tv? Inclusief alle geselecteerde opties zoals deuren en handgrepen, het werkblad, de kleur van de muren én de toestellen? Geen probleem met de HD-fotoweergave, een interactieve applicatie waarmee Eggo vooral koppels wil helpen om samen naar hun toekomstige keuken te kijken. Voorkeuren aanpassen kan heel gemakkelijk met een touchscreen of door stalen in de toonzaal in te scannen.
Livios-oordeel: je ziet meteen je keuken waarheidsgetrouw weergegeven op een groot scherm. Wij waren vooral onder de indruk van de beeldkwaliteit en de snelheid waarmee de gekozen kleuren, opties en materialen op beeld verschenen na het inscannen.
2. 3D-configurator
Eggo biedt ook een 3D-configurator aan via zijn website en op de beeldschermen in de winkel. Daarmee stel je snel je keuken samen in 3D. Je kiest je favoriete stijl, een aantal esthetische voorkeuren en krijgt automatische een selectie van interessante en inspirerende toevoegingen. Niet helemaal tevreden? Dan pas je je keuken aan, of begint opnieuw. Het eindresultaat kan je delen met vrienden of laten afwerken door een expert van Eggo.
Livios-oordeel: zelf vinden we dit vooral een leuke tool om thuis mee te experimenteren, zodat je kan wegdromen bij de vele mogelijkheden. Fréderic Taminiaux, ceo van Eggo, ziet het praktischer: “Je moet je creatie niet printen of beschrijven. Onze medewerker kan jouw keukenontwerp in de winkel openen en er verder mee aan de slag gaan.”
3. Virtueel ontwerp
Binnenkort wandel je in de verschillende toonzalen van Eggo ook letterlijk door je toekomstige keuken met een virtual reality-bril. Daarbij kan je het ontwerp tot in de kleinste details aanpassen, tot en met de kleur van de vloer. Eggo is niet de enige die inzet op virtual reality. Steeds meer merken in de bouwwereld zetten hun klanten een VR-bril op de neus.
Livios-oordeel: wij testten het uit en raden iedereen aan om dit te doen. Het grootste voordeel? Hoe duidelijker het beeld dat je jezelf kan vormen van je toekomstige keuken (maar dit geldt voor nagenoeg alle ruimtes in huis), hoe kleinere het risico op verkeerde keuzes.