Het antwoord van deze vraag ligt in wat er contractueel overeengekomen werd tussen de SOD-firma en de kopers. In eerste instantie is hiervoor de geschreven koopovereenkomst en het bijbehorende lastenboek doorslaggevend. Een grondige studie hiervan zou een en ander kunnen verduidelijken.
Het is daarnaast uiteraard mogelijk om onderling bepaalde afwijkingen overeen te komen, zoals een wijziging van de indeling van de keuken. Dergelijke mondelinge afspraken moeten echter ook bewezen kunnen worden. Een mondeling akkoord dient in dat opzicht als onvoldoende te worden beschouwd. Het is dan ook aangewezen om wat overeengekomen wordt steeds schriftelijk vast te leggen. Dit zorgt niet alleen voor duidelijkheid en zekerheid voor alle partijen, maar kan er voor zorgen dat betwistingen vermeden worden.
Aangezien er in dit geval onvoldoende bewijs voorhanden lijkt te zijn van het mondelinge akkoord, zal in principe de oorspronkelijke overeenkomst bepalend zijn om de rechten en plichten van de partijen af te bakenen. In dat opzicht zou kunnen worden beargumenteerd dat er in de overeenkomst nog niets werd bepaald over de indeling van de keuken en de afwerking ervan, zodat dit nog aan de kopers is. Anderzijds wordt in de vraagstelling aangegeven dat de voorziening voor het water in keuken reeds aanwezig was op het moment van aankoop. Hieruit blijkt volgens ons dan ook het akkoord van de kopers met deze indeling van de keuken. Indien men hiermee niet akkoord was, zouden de door te voeren wijzigingen immers in de overeenkomst beschreven geweest zijn.
Tot slot mag niet uit het oog worden verloren dat de koper na de aankoop van een SOD-woning gewoonlijk enkel inspraak heeft in de afwerking van de woning, maar niet de indeling ervan. Wat de plaatsing van de elektrische apparaten betreft, lijken er geen afspraken te zijn gemaakt. In dat opzicht zou de opgelegde plaatsing van de elektrische apparaten dan ook kunnen worden betwist, behoudens ingeval deze plaatsing volledig bepaald zou worden door de watervoorziening en de plaatsing van het keukeneiland.
Conclusie: De concrete afspraken tussen de kopers en de SOD-firma zijn doorslaggevend. In dat verband geldt eens te meer het gezegde “goede afspraken maken goede vrienden”. Gelet op de onduidelijkheid over wat overeengekomen werd, lijkt het ons in de gegeven omstandigheden aangewezen om met de concrete documenten (aankoopakte, plan, lastenboek, mails …) langs te gaan bij een advocaat die een gedetailleerd advies zal kunnen verlenen.