Verkeerde gasketel geïnstalleerd. Wie draagt de kosten nieuwe ketel? (Beantwoord op 23-10-2020)

Vraag

Ik ben woonachtig in een nieuwbouwappartement en begin 2018 is mijn verwarmingsketel na 20 jaar aan vervanging toe. Ik laat een gekende firma langskomen (de zaakvoerder) en in februari 2018 wordt een nieuwe hoogrendementsketel (gas) voor een bedrag van 3.071 euro geïnstalleerd.

Amper 1 maand later beginnen de problemen: dagen aan een stuk geen warm water en dit zonder enige verklaring. Dit probleem zal zich in de periode tussen 2018 en vandaag op regelmatige basis herhalen. Het blijft helaas niet bij het niet hebben van warm water, er komen nu ook foutmeldingen op de ketel zelf: terugslag rookgas. Ondanks de vele bezoeken van de techniekers hier ter plaatse, wordt er door hun nooit een oorzaak gevonden. En het probleem verdwijnt telkens vanzelf na een paar dagen.

In augustus van dit jaar doen beide problemen zich weer voor. Ik neem opnieuw contact op met de installateur zelf en daar wordt beslist om hulp in te roepen van iemand van het merk van mijn ketel. Die technieker komt langs en doet enkele testen en stelt vast dat er CO-terugslag is en dat de waarden gevaarlijk hoog zijn. Er wordt mij aangeraden om mijn verwarmingsketel uit het stopcontact te trekken. Er komt ook een schoorsteenveger langs en die stelt vast dat de schouw niet verstopt is en het probleem dus bij de verwarmingsketel zelf ligt. Bij te veel terugslag van CO gaat de ketel in bescherming met als gevolg dat ik ook geen warm water meer heb.

Ik neem dus opnieuw contact op met de firma van waar mijn ketel komt en zij besluiten om opnieuw twee van hun beste techniekers langs te sturen. Het eerste wat ik van deze techniekers te horen krijg, is dat deze ketel nooit had mogen geïnstalleerd worden bij mij thuis. De huidige ketel heeft slechts 1 afvoerbuis (terwijl er op de plaats waar de ketel hangt 2 afvoerbuizen zijn) zodoende is er niet voldoende "trek" in de schouw om de afvoer correct te laten verlopen. Er worden foto's gemaakt van de huidige situatie, er wordt hier ter plaatse contact opgenomen met 1 van de techniekers in de firma zelf en iedereen is er van overtuigd dat het om een verkeerde ketel gaat.

Ik wil er ook even bij vermelden dat de zaakvoerder (die beslist heeft welke ketel er zou worden geïnstalleerd) in eerste instantie ontkende dat hij diegene was die begin 2018 hier is langs geweest. Gelukkig had ik zijn naam onthouden en waren we hier toen met 2 personen aanwezig om zijn aanwezigheid te bevestigen.

Er wordt binnen de firma op zoek gegaan naar een oplossing voor het probleem en het volgende wordt voorgesteld:

  • 1 .Plaatsing dubbelwandige schouw in schacht, diamantboring door plat dak + afwerking
  • 2. Plaatsing nieuwe ketel, met twee uitgangen 80/80, aan te sluiten op bestaande schouwbuizen

Het voorstel voor de plaatsing van een nieuwe ketel met 2 afvoerbuizen is voor mij het bewijs dat de huidige ketel (met 1 afvoerbuis) effectief een verkeerde ketel is.

Doch blijft de zaakvoerder dit in alle toonaarden ontkennen en zegt hij dat hij niet verantwoordelijk is voor de ganse situatie en dat de kosten voor de aanpassingen (ongeveer een 2.500 euro) door mij dienen betaald te worden.

Een aantal van mijn buren in het gebouw lieten in de voorbije jaren ook hun verwarmingsketel vernieuwen (door een andere firma) en niemand van hen heeft hierdoor dezelfde problemen als ik ondervonden (nogmaals het bewijs dat het probleem niet aan de schouw zelf ligt).

Mijn vraag is of ik verplicht ben om voor deze kosten zelf op te draaien of dat dit onder de verantwoordelijkheid van de firma valt die de ketel heeft aangeraden en heeft geïnstalleerd?

Alvast dank voor uw reactie.

Antwoord

Vermoedelijk ben je buiten de garantieperiode. Kennelijk wil men geen regeling en/of toegeving doen. Helaas is dan een gerechtelijke procedure enige uitweg.

In welke mate de installateur een fout heeft begaan zal in concreto moeten onderzocht worden. De rechtbank stelt doorgaans een gerechtsdeskundige aan. Dit is een kostelijk onderzoek. Mogelijk kan je de druk verhogen bij de tegenpartij door een omstandige ingebrekestelling te versturen door een advocaat.

Het verbaast ons zelfs dat je dit nog niet hebt gedaan en dat dit probleem al twee jaar aansleept.

Beantwoord door: Mark Huygen , Huygen Advocaten

Livios streeft steeds naar juistheid, objectiviteit en betrouwbaarheid van de informatie die het verstrekt. De redactie, noch de panelleden op wie zij beroep doet bij het beantwoorden van de vragen, kunnen aansprakelijk gesteld worden voor welk gebruik dan ook. Lees meer

Een bureau op zolder inrichten? Zo zorg je voor een goed verlichte werkplek!
VELUX Belgium

Een bureau op zolder inrichten? Zo zorg je voor een goed verlichte werkplek!

De ruimte onder het dak blijft vaak onbenut, terwijl het de ideale plaats is voor een thuiskantoor, ver weg van lawaai en afleiding.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag