Wanneer je het vermoeden hebt het slachtoffer te zijn geworden van consumentenbedrog, dan wel dat je je in een situatie van bedrog bevindt, kan je de feiten melden bij de Economische Inspectie van de Federale Overheid. Je kan deze feiten online melden. Deze economische inspectie zal de zaak onderzoeken indien blijkt dat meerdere consumenten met eenzelfde aanbieder dezelfde problemen aankaarten of indien uit het gedrag van de desbetreffende onderneming blijkt dat dat de handelspraktijk mogelijk schade aan alle consumenten kan berokkenen.
Het verzoek tot onderzoek wordt doorgestuurd naar de controleurs van de Economische Inspectie. De aanbieder zal geconfronteerd worden met de inbreuken en zal verhoord worden. De controleurs kunnen de aanbieder waarschuwen of een minnelijke schikking voorstellen (de aanbieder betaalt een som geld in ruil voor een niet-vervolging). De controleurs kunnen de zaak ook doorsturen naar het Openbaar Ministerie. In dit geval zal het Openbaar Ministerie de zaak verder onderzoeken en uiteindelijk al dan niet beslissen om de aanbieder te vervolgen of de zaak te seponeren.
Voorts bestaat er nog het meldpunt fraude van de Vlaamse Overheid waar je online melding kunt maken van het vermeende bedrog/fraude/oplichting/…
Tot slot is het ook steeds mogelijk rechtstreeks naar de politie te gaan om een klacht voor oplichting/misbruik van vertrouwen in te dienen tegen de aannemer. De politie zal een proces-verbaal opstellen van jouw klacht. De politie zal vervolgens de zaak onderzoeken. Echter indien blijkt dat er geen voldoende opsporingsaanwijzingen zijn of de vermeende verdachte niet kan worden achterhaald, dan zal de zaak bij de politie blijven. In het andere geval zendt de politie de klacht door naar het Openbaar Ministerie, die de zaak vervolgens zal onderzoeken om te vervolgen of te beslissen tot seponering.
Er kan ook een klacht met burgerlijke partijstelling worden gedaan bij de onderzoeksrechter. Dit geeft de zekerheid dat er een onderzoek wordt gevoerd, dat de zaak via de raadkamer passeert en je daarin wordt gekend/gehoord en dus niet zomaar kan worden geseponeerd.
In ieder geval, indien je een meer sluitend advies wenst te bekomen of indien je bijstand wenst bij het indienen van je klacht, kan je steeds beroep doen op een advocaat.