Grondvocht is niet verholpen: is aannemer in fout gegaan? (Beantwoord op 30-11-2020)
Vraag
Ik heb ongeveer een jaar terug een firma gevraagd omdat ik last had van grondvocht, verstoppingen enzo. Deze hebben de klus aangenomen en kwamen tot de conclusie dat de persoon die de renovatie gedaan had nooit geen afvoerbuis gelegd had van het putje naar buiten met als gevolg dat het afvoerwater allemaal onder mijn huis terecht kwam. Deze firma had dit probleem zogezegd opgelost.
Nu zie ik dat de plinten van de muur vallen. Ik heb enkele tegels losgemaakt en de ondergrond is volledig nat, en ik ben dus terug bij af. Ik heb de firma gebeld en deze beloofden me zo snel mogelijk contact op te nemen om langs te komen maar dit gebeurt dus niet. En als ik zelf bel, nemen ze hun telefoon niet meer op. Daarom vroeg ik me af of ik daaraan iets kan doen? Ik dacht dat deze firma verantwoordelijk is voor hun werk?
Antwoord
Deze problematiek situeert zich binnen het kader van de uitvoering van contractuele verbintenissen, met name het uitvoeren van herstellingswerken aan een woning en of men zich op de aannemer kan verhalen om deze vastgestelde problemen te verhelpen.
In eerste instantie stelt zich de vraag welke de concrete opdracht was van de aannemer met betrekking tot de vochtproblematiek. Het is immers zo dat je de aannemer enkel kan aanspreken, indien de aannemer nagelaten heeft om zijn opdracht naar behoren uit te voeren. In deze lijkt het ons echter logisch dat de opdracht van de aannemer erin bestond om de gekende vochtproblematiek te verhelpen. Men gaf tevens aan dat deze problematiek werd verholpen. Uit de gegevens in de vraagstelling blijkt echter dat dit niet het geval is.
Aangezien de aannemer tot op heden niet bereid is gebleken om de vastgestelde problemen te verhelpen, is het aangewezen om de aannemer formeel in gebreke stellen. Dit gebeurt best bij aangetekend schrijven. Het is van belang om in deze ingebrekestelling melding te maken van de concrete tekortkomingen in hoofde van de aannemer en alle gebreken en/of schade op te nemen die je ondervindt door de gebrekkige uitvoering van de herstellingswerken. In deze ingebrekestelling dient eveneens een redelijke termijn te worden opgenomen zodat de aannemer de kans krijgt om tijdens deze periode de herstelling alsnog naar behoren uit te voeren.
In gevallen zoals deze is de bijstand van een advocaat steeds nuttig. De bijstand van een advocaat gespecialiseerd in het aannemingsrecht biedt een belangrijke meerwaarde bij het zoeken naar een minnelijke oplossing. Je advocaat kan je bovendien bijstaan in het kader van een eventuele gerechtelijke procedure indien de aannemer zou nalaten om de vastgestelde gebreken te verhelpen.
Beantwoord door: Jo Dewez , Dehaese & Dehaese advocatenkantoor bvba
Heeft u een juridische vraag ? Contacteer ons voor een degelijk advies.
Livios streeft steeds naar juistheid, objectiviteit en betrouwbaarheid van de informatie die het verstrekt. De redactie, noch de panelleden op wie zij beroep doet bij het beantwoorden van de vragen, kunnen aansprakelijk gesteld worden voor welk gebruik dan ook. Lees meer
Facq
Van ontwerp tot installatie: Facq biedt totaaloplossing voor je badkamer met erkende installateurs
Ben je nog op zoek naar een installateur om je nieuwe badkamer te installeren?