Hoe krassen in nieuwe ramen en deuren betwisten? (Beantwoord op 10-12-2020)
Vraag
Ik heb vorig jaar in oktober ramen en deuren laten plaatsen. Ik zag toen dat er op verschillende plekken krasjes zaten. Ik nam foto's en stuurde ze per e-mail. De installateur heeft me verteld dat hij iemand zou sturen voor de reparatie. Die persoon kwam na 1 jaar langs en heeft de buitenprofielen van de ramen en deuren buiten opgespoten.
Helaas is het niet goed gelukt en de (diepe) krassen zijn nog steeds zichtbaar. Ik belde de fabrikant om te vragen hoe deze ramen en deuren zijn geverfd en ik kreeg het antwoord dat ze speciaal in een oven worden gevuurlakt. De man die langskwam voor de reparatie, heeft deze gewoon buiten opgespoten!
Ik heb de installateur laten weten dat de afwerking niet goed is en de schade zichtbaar is. Ik heb ook per e-mail duidelijk gemaakt dat ik het niet eens ben met deze afwerking. Tot op heden heb ik na drie weken nog steeds geen antwoord. Ik kan de installateur ook niet meer bereiken. Ik heb wel een eindfactuur die ik nog nietwil betalen voor alles opgelost is. Wat kan ik doen om de raamplaatser in gebreke te stellen?
Antwoord
Je verzendt best een ingebrekestelling aan de aannemer (per aangetekende en gewone zending) waarin je de problematiek uiteenzet en de intussen ondernomen acties, die tot op heden nog niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.
Je geeft de aannemer nog een termijn van bijvoorbeeld 1 maand (gelet op het bouwverlof in de kerstvakantie) om de problematiek geheel op te lossen. Het saldo van de aannemingssom hou je best in om de aannemer op die manier aan te zetten om e.e.a. alsnog op te lossen.
Je vermeldt in je ingebrekestelling best eveneens dat je voorbehoud maakt voor iedere schade die je hebt geleden ten gevolge van de zich stellende problematiek. Jouw ingebrekestelling sluit je af met “Huidig schrijven wordt u toegestuurd onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis”.
Beantwoord door: Annemie Van Hove , Atrius Advocaten
Livios streeft steeds naar juistheid, objectiviteit en betrouwbaarheid van de informatie die het verstrekt. De redactie, noch de panelleden op wie zij beroep doet bij het beantwoorden van de vragen, kunnen aansprakelijk gesteld worden voor welk gebruik dan ook. Lees meer
Facq
Van ontwerp tot installatie: Facq biedt totaaloplossing voor je badkamer met erkende installateurs
Ben je nog op zoek naar een installateur om je nieuwe badkamer te installeren?