Vraag
In augustus 2020 laat ik een split-airco installeren. De kabels zouden in een plastic goot gelegd worden tegen het plafond, maar dit is niet gebeurd. Bij de installatie van de buitenunit heeft men de regenpijp verschoven omdat men daar wel in een goot heeft gewerkt maar daardoor de trechter van de regenpijp is gebarsten. Sinds begin deze maand heb ik de firma verwittigd en ze zouden dit komen "fixen".
Een paar weken later komen ze dan om het bovenste deel van een plastic fles in de trechter te zetten en vertelden ze mij dat het niet hun fout was.... Als gevolg: kletsnatte muren zowel bij mij als bij de buurman. Ondertussen zijn onze verzekeringen op de hoogte gebracht.
Ik contakteer dus een professionele klusjesman om de regenpijp te vervangen, alsook het gipskarton en de isolatie. De regenpijp gaat hij deze maand nog vervangen, maar van de muren en het beton op de grond alsook het plafond moet dus eerst alles verwijderd worden, opdrogen en dan pas terug gyproc en isolatie opgezet worden.
Nu blijkt die klusjesman een gediplomeerde elektricien te zijn, die vroeg wat die kabel achter de isolatieplaat is. Ik vertelde hem dat dit de elektriciteitskabel was van de airco die in het stopcontact zat, waarop hij me vertelde dat dit geen reglementaire installatie was en dat er een zekering tussen moest... Momenteel heb ik er wel een metertje tussen gezet om te kijken wat het verbruik is van de airco.
De firma die de airco geplaatst heeft wil ik bij mij niet meer binnen, dus ik ga hem deze job ook toevertrouwen, maar ik wil wel dat de firma deze kosten mag betalen. Maar hoe doe ik dat? Kan ik ergens een klacht indienen? Hoe moet ik de kosten terugvorderen?