Vraag
We hebben in 2016-2017 een nieuwbouwwoning gebouwd. We zijn hier ingetrokken net voor de zomer van 2017. In het voorjaar van 2018 merkten we een natte plek op op het plafond in onze slaapkame,r telkens als het heel hard regende. Dit ter hoogte van de dakgoot. Naarmate de tijd verstreek werd de plek frequenter nat en ook steeds groter en groter.
We hebben vrij snel onze dakaannemer gecontacteerd. Die is komen kijken maar kon geen oorzaak vaststellen. Daarop is er iemand van een lekdetectiefirma langsgekomen om allerhande tests uit te voeren (gas, rook, water). Ook na deze tests kon er geen oorzaak worden vastgesteld. Wij zijn nu ondertussen iets meer dan 3 jaar verder en ook de aannemer en architect zijn al langs geweest.
We hebben allerhande tests gedaan met water maar kunnen de locatie van het lek niet bepalen. Ondertussen is er ook een nieuwe natte plek iets verder dan de originele plaats. De dakaannemer beweert niets verder te kunnen doen, omdat er niet geweten is wat de oorzaak is. Volgens hem zou het ook bij de aannemer kunnen liggen. Hij kan enkel zijn kosten door de verzekering laten vergoeden als de oorzaak bekend is. We zitten nu dus in een situatie waarbij we niet verder geraken en iedereen naar elkaar wijst. Hoe moeten we dit verder aanpakken? Moet het dak gewoon opnieuw open worden gelegd maar wie moet dan die kosten dragen?