Vraag
In 2015 liet ik door een erkend aannemer een dakvenster plaatsen. De dakwerker maakte hiervoor zelf een nieuwe opening in het (schuin) dak en plaatste het dakraam.
In de herfst van 2020 klemde het raam plots en het sluit niet meer. De onderkant van het frame staat duidelijk bol. De aannemer wilde eerst niet komen 'dat kan toch niet zomaar na 5 jaar' en 'nee, dat valt niet onder garantie'. Na aandringen is hij komen kijken, en meent dat het een productiefout is van de fabrikant van het dakraam. Ik heb die zelf gecontacteerd, ook zij zijn komen kijken en wijzen op een fout in de montage/dakconstructie. De dakwerker schuift alle verantwoordelijkheid van zich af.
Ik ging er nu wel van uit, dat als de aannemer zelf materiaal aanbrengt en plaatst, en daarbij in zijn offertevoorwaarden expliciet schrijft '10 jaar garantie op totaliteit van het werk (werk en materialen), dat ik als klant toch niet moet uitvechten wie hier de kosten moet dragen, de dakwerker of de fabrikant? Hoort de dakwerker dit niet op zich te nemen als garantie, en achter de schermen te regelen met de fabrikant? Tenslotte heeft hij het raam aangekocht? Wat kan ik hieraan doen? Ik sta hier als klant letterlijk in de kou (ik heb al 3 wintermaanden een slaapkamer waarvan het raam niet sluit). Alvast bedankt!